Behoud je je WW-uitkering/Bijstandsuitkering als je weer gaat studeren? (MBO 4 BOL)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat kan alleen met toestemming van de uitkeringsinstantie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doe nooit iets zonder toestemming van de uitkerende instantie!
Voor scholing, omscholing of cursus heb je geld nodig en dat zijn vaak hoge kosten die je niet kan betalen met een uitkering!
Als de uitkerende instantie toekomst ziet in een scholing of omscholing kan het zelfs zijn dat ze de opleiding betalen.
Als je serieus ermee aan de slag wil praat dan met het UWV

Antwoorden (2)

Niet zonder meer als je overdag een opleiding volgt. Je bent op dat moment niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Daarom: altijd eerst overleggen met het UWV als je een opleiding wil gaan doen als je WW hebt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn 3e en laatste contract loopt af, daarna ben ik werkloos. Deze loopt af vlak voordat deze opleiding begint. Ik moet helaas kiezen voor een BOL variant aangezien de enige BBL variant aan de andere kant van NL zit.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat je contract afloopt is jammer maar dat geeft je geen recht om een opleiding te gaan volgen zonder toestemming van de uitkeringsinstantie.
Als je jonger dan 27 jaar bent en je volgt een opleiding, dan kun je meestal studiefinanciering krijgen, aanvullende studiebeurs en geld lenen voor de studie. Je hebt dan geen recht meer op een bijstandsuitkering. In sommige gevallen heb je wel recht op Bijzondere Bijstand, voor bijzondere studiekosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Uit een eerdere vraag van de vraagsteller werd duidelijk dat ze bijna 30 jaar is en op het moment de opleiding start dus te oud om studiefinanciering te kunnen krijgen. De grens van 27 is inmiddels opgerekt naar 30 jaar.