Ik ben werkloos en heb geen recht op een uitkering wat nu?

Ik ben ontslagen bij mijn werkgever omdat ik mijn cursus niet binnen bepaalde tijd heb behaald. Ben naar het uwv geweest en zij zeggen geen recht op ww of een bijstandsuitkering. Ze zeggen je bent 21 en ga maar naar school. Dat is nu juist het probleem: om naar school te gaan heb ik een werkplek nodig. Ze kunnen je toch niet zonder geld laten, terwijl de maandelijke kosten gewoon doorgaan. Ziekenfonds - Abonnement met contract van nog 2 jaar - enz.. Hoe gaat dit in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (2)

Eerst , morgenochtend dus , naar maatschappelijk werk stappen.

Neem je papieren mee, (alles incl. id-kaart/ paspoort, contract werkgever) en ga om 9.00uur daar naar toe. Vraag zo snel mogelijk een gesprek aan NU omdat het een probleem is ivm ontslag werk/maandelijkse kosten en dat je daar dus hulp bij nodig hebt.

Is het rechtmatig dit ontslag? Dat moet in je contract staan. Lees alles wat daarover vermeld staat, de voorwaarden dus en de cursus en de proeftijd. Of je recht hebt op iets? nou ww is afhankelijk van hoe lang je ergens gewerkt hebt, Bijstand is als je geen inkomen hebt en aan alle andere voorwaarden voldoet.

(uit de bron)
"Is uw bijstandsuitkering of WWB afgewezen?
U heeft een bijstandsuitkering aangevraagd maar deze is door uw gemeente afgewezen.

De reden van afwijzing door de Gemeente van uw aanvraag doet geen afbreuk aan uw (grond)wettelijk recht op een bijstandsuitkering.

--De Gemeente is in beginsel verplicht om u een minimum inkomen te verschaffen, zodat u in uw levensonderhoud kunt voorzien.--

De Gemeente kan verschillende redenen opvoeren om uw aanvraag voor een WWB-uitkering af te wijzen; bijvoorbeeld ‘te hoog eigen vermogen’, ‘inkomen partner’, ‘eigen neveninkomsten’, ‘niet voldoen aan uw inlichtingenplicht’, ‘geen eigen adres’, ‘niet meewerkent’ enzovoort.

In al deze gevallen staat niet vast dat de Gemeente u met recht de uitkering heeft geweigerd. De Gemeente heeft niet altijd gelijk en er wordt vaak ‘naar redenen gezocht’ om uw uitkeringsaanvraag af te wijzen."

Antwoord
Er moet dus uitgezocht worden of de Sociale Dienst e/o de UWV gelijk hebben of niet. Vandaar dat een afspraak met Maatschappelijk Werk belangrijk is en haast heeft.

Succes!

Toegevoegd na 39 minuten:
Nieuwe informatie: Te jong! ben je tot 27 jaar moet je of werken of studeren/onderwijs volgen. (dankzij @JoanDArc/reactie)

U bent tussen de 18 en 27 jaar

Volgen van onderwijs
Als u tussen de 18 en 27 jaar bent gelden speciale regels voor u. U hebt dan namelijk geen recht op bijstand als u nog onderwijs kunt volgen, waarvoor recht op studiefinanciering bestaat. U hebt ook geen recht op bijstand als u onderwijs kunt volgen waarvoor u geen recht op studiefinanciering kunt hebben, maar dat onderwijs niet volgt. Een voorbeeld hiervan is het voortgezet onderwijs of de beroepsbegeleidende leerweg (BBL-opleiding).

Geen onderwijs
Als u tussen de 18 en 27 jaar bent en geen onderwijs kunt volgen, dan kunt u recht op bijstand hebben.
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/2336
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/2336
Je bent te jong voor een bijstandsuitkering. Daarvoor moet je minimaal 27 zijn, tenzij je om bepaalde redenen geen studie kunt volgen waarvoor een studiefinanciering bestaat. Maar dat is bij jou blijkbaar niet het geval.
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/2336

Wat je overige kosten betreft: nu je geen werk meer hebt, heb je recht op de maximale zorgtoeslag. Dat neemt verreweg het grootste deel van je zorgpremie weg.
Je tweejarige abonnement is voor eigen risico. Blijkbaar heb je naar je behoefte een redelijk duur abonnement afgesloten, maar dat is volledig je eigen keuze. Er bestaan ook (sim only) abonnementen voor €3/mnd, waarbij je ook gewoon kunt internetten via WiFi.

Voor school heb je overigens niet per se een werkplek nodig, als je een fulltime opleiding volgt. Misschien moet je tijdens je opleiding weliswaar stagelopen, maar dat kan je ook regelen zodra dit aan de orde komt.
En wat betreft de kosten: je hebt in veel gevallen recht op een studielening waarvoor je momenteel vrijwel geen rente betaalt. Zie daarvoor ook de DUO.
https://duo.nl/particulier/scholier/naar-school-gaan/diploma-gehaald.jsp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Het abonnement is echter niet voor een telefoon maar voor een e-bike. Ik moest 32 km fietsen voor het werk en heb daardoor een fiets geleasd van 63 euro per maand. Dit contract kan overigens ook niet ontbonden dan wel afgekocht worden. Wat nu? Ik sta al in de min op mijn rekening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je ineens je werk kwijt raakt kun je niet even snel je zorgverzekering (die misschien duur is vanwege dat je de extra vergoedingen nodig hebt) of je abonnement (van wat dan ook) opzeggen. Als je goed geld verdient hoef je ook niet het goedkoopste van het goedkoopste te nemen ''voor het geval dat je je baan kwijtraakt''. Dat is gewoon onzin. Het enige wat je zou kunnen doen is een opleiding beginnen, bijlenen wat je nodig hebt om de opleiding te betalen en om uit de kosten te komen en dan hopen dat je lening wel gaat meevallen.
Mja, zit je nou echt te wachten op een opleiding van minimaal 2-3 jaar alleen maar omdat je nu geen werk hebt?
Ga ook eens langs bij de gemeente, zij doen ook veel met bijstand, wellicht zijn zij wat soepeler.