Heb ik vanwege mijn 'depressie' recht op een uitkering?

Ik ben 19 jaar en sinds mijn 13e heb ik een dystyme stoornis (chronische depressie). De situatie waarin ik thuis woon houdt dit in staat, maar er is geen geld om ergens anders te gaan wonen. En omdat ik met veel moeite en tegenslag wel probeer verder te gaan met school is het voor mij niet mogelijk om te gaan werken. En daarom vroeg ik mij af of ik recht heb op een uitkering en welke dan. Want ik kom er zelf niet uit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (1)

Je kunt bij het UWV om een beoordeling arbeidsvermogen vragen.

http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/beoordeling-arbeidsvermogen/index.aspx

Als ze die afwijzen (waarschijnlijk omdat ze denken dat je nog kunt herstellen) kun je bij de gemeente een bijstandsuitkering aanvragen. Dan zou het misschien mogelijk zijn om wel zelfstandig te gaan wonen.