Ik ben 80/100 afgekeurd bij het UWV hoeveel uur mag ik nog werken?, naast mijn uitkering

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hierover kun je toch bij het UWV zelf terecht?

Antwoorden (1)

Je mág werken zoveel als je wilt en kunt. Het is wél zo dat vanaf een bepaald salaris de hoogte van je uitkering wordt aangepast. Wat dat bedrag is, hangt af van jouw restverdiencapaciteit. Als je voor 80-100% bent afgekeurd, is je verdiencapaciteit 0-20%. Dat betekent dat als je meer verdient dan 20% van je restverdiencapaciteit, je uitkering omlaag zal gaan. Hoeveel dat is en hoe hoog dat bedrag precies ligt, hangt af van het type uitkering en bij loongerelateerde uitkeringen ook je laatstverdiende loon. Op de site van het UWV kun je proefberekeningen maken om het effect op je uitkering te kunnen zien. Als die proefberekeningen niet kloppen met jouw situatie, dan zul je het UWV moeten vragen om dit voor je uit te rekenen. Je arbeidsdeskundige zal je dan vragen om je contract of je eerste salarisstrook in te zenden zodat hij of zij dit kan uitrekenen.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat als de reden dat je wilt gaan werken is dat het beter met je gaat, je die verandering in je situatie moet melden bij het UWV. Maar dat is onafhankelijk van of je daadwerkelijk gaat werken of niet.