waar kan ik een journalist vinden voor het plaatsen van een redactioneel stuk?

Hallo allemaal.

Om het kort te houden.
Ik wil graag vrijwilligerswerk gaan doen in Ghana, maar hier moet ik geld voor ophalen, dus ik wil dat een groot publiek mijn artikel kan zien zodat het geld sneller Is opgehaald, zo'n inzamelactie zie je wel vaker in de krant staan. Hoe kan ik snel een redactioneel stuk opsturen? Moet ik dan zelf een journalist benaderen? Zo ja, waar kan ik die vinden? En welke krant staat er voor open en staat achter mij om zo'n artikel te plaatsen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sparen
1.9K

Antwoorden (2)

Dat soort oproepen zie je voornamelijk in huis-aan-huisbladen, niet in regionale klanten.

Je kunt zelf een artikel schrijven en het sturen naar de redactie. Belangrijk: niet te lang, als je wilt vermijden dat het in de digitale prullenbak verdwijnt. Want de meeste huis-aan-huisbladen krijgen veel meer redactionele artikelen binnen dan ze kunnen plaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Klanten = kranten
7 jaar geleden
Een redactioneel artikel schrijf je niet zelf, dat moet iemand van de redactie schrijven. Zélf kun je een persbericht schrijven. Als dat interessant genoeg is, heb je kans dat dit wordt overgenomen of dat iemand van de krant contact met je opneemt voor bijvoorbeeld een interview en/of een foto. Begin dus met een persbericht en stuur dat naar bijvoorbeeld lokale kranten.

Als je wilt dat het geplaatst wordt of je hoopt zelfs dat iemand van de krant langskomt om een wat uitgebreider artikel over je te schrijven, dan is het allerbelangrijkste dat je iets interessants te melden hebt. Het feit dat je vrijwilligerswerk gaat doen in Ghana is dat - hoe vervelend ook - niet. Er zijn elk jaar duizenden Nederlanders die vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland en behalve voor mensen die jou kennen is dat feit in zichzelf helemaal niet interessant.

Je moet dus iets anders doen om de aandacht te trekken. Je organiseert bijvoorbeeld een ludieke sponsortocht waarbij je met zes mensen drie dagen lang een estafettetocht op een skateboard maakt in de regio, een tweedehands rommelmarkt, een workshop Ghanees koken met aansluitend een gezamenlijke maaltijd voor belangstellenden waarvan de opbrengsten naar het project gaan, een benefiet-optreden, of iets anders. Iets wat in het oog springt en wat leuk materiaal is voor een artikeltje.

Vervolgens stel je een persbericht op, zorg je eventueel voor één of twee goede foto’s van het project of van (de aanloop van) de actie die je organiseert, en je verstuurt je bericht naar vooral lokale kranten of kranten/bladen waarvan je weet dat hun lezers mogelijk in een dergelijk verhaal geïnteresseerd zijn. Daarna wacht je af: vinden ze je verhaal interessant genoeg dan nemen ze contact met je op, maar meestal ben je ook al heel blij als gewoon je persbericht (deels) wordt overgenomen.

Let er bij het schrijven van je persbericht op dat je het zo indeelt dat er gemakkelijk delen weggelaten kunnen worden zonder dat het afdoet aan de inhoud. Noem in je persbericht in elk geval de feiten (tijdstip, plaats, wat je organiseert, voor welke doelgroep, of reserveren nodig is en waar de opbrengst heen gaat) en bijvoorbeeld in een tweede alinea kort wat achtergrondinformatie over jou*, het project waar je aan gaat werken of de organisatie waar je aan verbonden bent. Geef indien mogelijk een webadres voor meer informatie en vergeet vooral niet je contactinformatie te geven en zorg dat je zoveel mogelijk ook bereikbaar bent voor vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Kijk ook even op de website van de betreffende krant welke eisen zij stellen aan een persbericht, zoals minimaal / maximaal aantal woorden. Bij sommige kranten moet je het aanleveren in een word-document en bij anderen juist niet.