Wanneer moet je je spaargeld aanspreken als je in de bijstand komt?

Per oktober 2017 stopt mijn WW uitkering. Mijn AOW start in mei 2018.
Ik heb dus een pensioengat van ca 7 maanden. Nu ik heb begrepen dat als je een sociale bijstand aanvraag je eerst je spaargeld moet opeten. Voor een alleenstaande in de bijstand is dat €5920. Nu heb ik spaargeld meer dan de genoemde €5920,- maar dat staat vast t/mdecember 2019 op een groenspaarrekening. Het staat dus vast, kan er niet bij. Kan ik voor die overbruggenden 7 maanden toch bijstand aanvragen?
Ik hoor het graag. Met vr. groet.

7 jaar geleden
in: Sparen
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt er ook niet bij als je een boete betaalt? Ik weet het niet zeker, maar ik ga er vanuit dat je leenbijstand kunt krijgen als dat niet het geval is.
ronron1212
7 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/106512-de-iow-na-de-ww-uitkering-voor-oudere-werklozen-van-60-plus.html
Amadea
7 jaar geleden
Mogelijk kom je in aanmerking voor een IOW-uitkering. Daar telt je eigen vermogen niet voor mee. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-iow-uitkering
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O wat goed, ik had nog niet eens aan de IOW gedacht. Zeker het uitzoeken waard!
fisbel
7 jaar geleden
Hier de voorwaarden voor een IOW-uitkering:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-iow-uitkering
elothomas
7 jaar geleden
ronron1212, Ameda en fisbel, dank voor jullie reacties.....IOW was mij niet bekend.
Vr. groet Elo

Antwoorden (1)

Als het niet mogelijk is deze groenspaarrekening open te breken, kun je leenbijstand aanvragen.
Leenbijstand is mogelijk als je op geld wacht waarvan je kunt leven.
Je moet deze lening altijd terugbetalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je een groenspaardeposito van ING hebt:
"Wij brengen kosten in rekening als u tijdens de looptijd geld opneemt, behalve als één van de rekeninghouders is overleden.
De opnamekosten zijn 1,5 % van het bedrag dat u opneemt, vermenigvuldigd met de resterende looptijd in jaren. Een niet volgemaakt spaarjaar telt als volledig jaar. De opnamekosten zijn nooit meer dan 7,5% van het bedrag dat u opneemt."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus. Zoals ik al vermoedde dus.