is er een mogelijkheid om onder de 18 toegang te krijgen tot je spaarrekening ?

hoi allemaal,

ik ben Joost en ik ben 17 jaar . Ik zit met een probleempje. ben een maand geleden uit huis gezet . Ik verblijf nu al een tijdje bij mijn vriendin. nu heb ik helemaal geen geld , maar heb wel kosten .Nu kan ik niet bij mijn spaarrekening en enigszins medewerking van mijn moeder om dit probleem op te lossen zit er niet in . Kortom ik sta er letterlijk alleen voor , dus mijn vraag is of er een manier is om wel bij mijn gespaarde geld te kunnen komen?

alvast bedankt voor diegene die mij hiermee willen helpen

mvg Joost

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sparen
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door via de kantonrechter te verzoeken op grond van art 1:235 BW de bevoegdheid te krijgen om rechtshandelingen van een meerderjarige te mogen verrichten.

Antwoorden (2)

Nee, je bent namelijk niet handelingsbekwaam.
7 jaar geleden
Tot 18 jaar ben je nog "handelingsonbevoegd" maar in veel gevallen ben je vanaf je zestiende verjaardag "handelingsbekwaam".
Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, als het om een rechtshandeling gaat die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen die zelfstandig verrichten.
Tot op zekere hoogte beschikken over jouw spaargeld is een maatschappelijk gebruikelijke handeling voor 17jarigen die zelfstandig verricht mag worden.
Via de kantonrechter kan een zestien- of zeventienjarige verzoeken de bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen van meerderjarigen te verkrijgen. Dit heet handlichting (zie artikel 1:235 BW).

Je schrijft dat je uit huis woont en kosten hebt. Het is in jouw geval helemaal niet belangrijk of jij wel of niet bij jouw spaargeld kan komen.
Jouw ouders moeten jouw tot je 18e jaar voeden kleden en verzorgen.
De verplichting jegens ‘jongmeerderjarigen’ loopt door tot het 21ste jaar, en soms zelf daarna. Ouders moeten een kind tot het 21e jaar financieel steunen als het gaat om de kosten van levensonderhoud, studie en opleiding.
In principe bestaat er onderhoudsplicht tot jouw 2ste jaar. Ook in geval jij niet studeert, ongeacht of je thuis woont of elders, en of je al of niet werkt. De betaling dient vanaf het 18e jaar rechtstreeks aan jouw te worden betaald.
De onderhoudsverplichting geldt voor gescheiden ouders, stiefouders, voogden, adoptiefouders, verwekker, of de levensgezel van de moeder. Dit is een beginselplicht.

Kort samengevat: tot het kind 21 jaar is, zijn ouders sowieso onderhoudsplichtig;
vanaf 18 jaar kunnen de eventuele inkomsten van een kind wel van invloed zijn op de hoogte van de bijdrage;
vanaf 21 jaar is er alleen een onderhoudsplicht als het kind niet in het eigen levensonderhoud kan voorzien.

Als jouw ouders weigeren om aan hun onderhoudsplicht te voldoen, zul je naar de rechter moeten stappen. Het kan in gevallen dat ouders helemaal niet willen betalen, of om ouders die niet genoeg willen betalen.
De rechter is niet gebonden aan wat voor norm dan ook. De rechter zal alleen kijken naar de jouw behoefte en maar de draagkracht van jouw ouders.