Wat te doen bij te veel geld op de spaarrekening?

Sinds een tijdje zit ik boven de heffingsvrije grens van mijn spaarrekening. Ik wil eigenlijk iets doen met dit teveel aan geld, want op de spaarrekening laten staan is niet bepaald vruchtbaar. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sparen
4.6K

Het beste antwoord

Schenken aan mensen en instellingen die het goed kunnen gebruiken of
besteden aan aflossing op schulden
of investeren in VRIJGESTELDE BEZITTINGEN, zoals:
•landgoederen in de zin van de Natuurschoonwet 1928
De gebouwde eigendommen op deze landgoederen moet u wel aangeven in box 3.
•bossen
•natuurterreinen
•voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging hebt
•bepaalde vorderingen op basis van een erfenis
•sommige kapitaalverzekeringen
•roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin, bij voorbeeld UW EIGEN AUTO OF DE INBOEDEL VAN UW WONING

•het gespaarde bedrag van uw levensloopregeling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Edelmetalen kopen of investeren in aandelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht je een eigen woning hebben, dan kan aflossen of inleggen op het spaardeel (indien je een spaarhypotheek hebt) voordelig zijn. Hierdoor voorkom je de vermogensrendementsheffing en heb je een beter rendement (netto voordeel van lagere rentelasten is met de huidige rente waarschijnlijk hoger dan de rente op de spaarrekening).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een hypotheek of andere schuld mee aflossen. Bij een hypotheek kan dat zonder boete (afhankelijk van de voorwaarden) tot vaak zo'n 15 procent van de hoofdsom.

Of een overeenkomst aangaan met een goed doel waarin je schriftelijk vastlegt dat je minstens 5 jaar lang een vast bedrag aan dat doel overmaakt. Dit soort giften kunnen volledig in aftrek worden gebracht, zonder drempel. Het goede doel is er blij mee en zelf betaal je minder belasting. Vroeger ging dat met een notariele akte, tegenwoordig hebben de grotere goede doelen standaardformulieren daarvoor.
7 jaar geleden
Als je een eigen woning hebt, zou je zonnepanelen kunnen overwegen. Extra voordeel is dat je dankzij de investering of onder de grens uitkomt, of dichter daarbij in de buurt komt; die besparing van VRH kan je optellen bij de jaarlijkse besparing op je energienota.