Wat voor spaarmanieren zijn er buiten geld?

Ik wil niet sparen in Euro's, maar in iets anders. Welke middelen zijn er om waarde van geld te kunnen sparen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
1.6K

Het beste antwoord

Als je geld wilt sparen maar NIET in de vorm van geld, praat je eigenlijk al snel over een vorm van beleggen of investeren. Dat kan heel concreet iets zijn dat geld waard is, zoals goud, maar ook iets abstracts zoals aandelen en obligaties.

Het nadeel van die 'geldvertegenwoordigers' is dat de waarde minder vast is dan van geld. Ze kunnen snel meer waard worden, maar ook snel minder. Het is dus eigenlijk een soort van gokspelletje. Niet zo ernstig wellicht als je geld beleggen in krasloten, maar met wat pech komt het wel een beetje op het zelfde neer.

Je zult dus moeten kiezen voor iets dat heel waardevast is, niet veel ruimte in je huis inneemt en zijn waarde redelijk behoudt. Vastgoed was daar vroeger een goed voorbeeld van, maar ook daar zien we de waarde de laatste jaren flink schommelen.

1 op 1 de waarde van geld sparen kan alleen maar als je geld spaart. En hoewel de rente nu erg laag is, zal dat kapitaal in elk geval niet afnemen. (Hooguit vermindert het geld ZELF in waarde, maar dat heb je niet in de hand). Alle andere vormen van ' sparen' kunnen veel geld opleveren, maar je ook je hele fortuin kosten. Het is een kwestie van afwegen of het je dat risico waard is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
obligaties houden altijd hun waarden alleen het rendement kan wat minder zijn.

Andere antwoorden (2)

Nu iets halen wat later een collector's item gaat worden. Als je dat in goede staat bewaard, word het met de jaren meer waard.
9 jaar geleden
Boodschappen doen bij de plus, je koopt bij boodschappen, goedkope zegels, je plakt deze op n kaart. Bij inwisselen is vier euro kopen zes euro waard. (oud 4=6 winkel)
Je spaart statiegeld flessen op en lever ze 1 x per half jaar bv in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je krijgt tegenwoordig bij veel winkels spaarkaarten, waar je gratis op kunt sparen in in kunt wisselen voor contanten of producten.
bv primera, plantenzaken, kruidvat, slagery van melik