Is elektronisch roken echt zoveel goedkoper dan het "normale" roken?

Op veel websites word beweert dat elektronisch roken een hoop geld kan besparen. Als ik naar de berekeningen kijk die hier gemaakt worden, dan klopt dat ook wel! Zijn er ook mensen die zelf e-roken en de financiele voordelen ondervinden?

Ik wil zelf 10ml voor rond de 5 euro kopen. Op www.civap.nl/civap-e-liquid/ verkopen ze navullingen voor 4,95. Met 2ml zou je een dag kunnen doen. Dit betekent dus dat ik voor 1 euro per dag zou kunnen "roken". Maar is het ook echt zo dat je met 2ml een hele dag doet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee.
Weet wel dat het een stuk minder lekker is dan 'het echte werk'. ;)
Rieneke1
9 jaar geleden
Ben ik niet met je eens Rabelais. Je moet niet zoeken naar een vervanging voor de rooksmaak, want die ga je niet vinden.
Ik geniet echter van de pepermunt, watermeloen, appel enz.
En voor 's avonds toffee, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oftewel:
Het is wel minder lekker, maar voor een vervanger smaakt het wel goed. ;)
Laat ik het dan nuanceren: Ik vind de smaak van een e-sigaret een stúk minder dan die van een echte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt dat niet aan de kwaliteit van je e-sigaret en de kwaliteit van je navulling? Want wat ik tot nu toe heb geproefd van vrienden vond ik de ene keer erg lekker en de andere keer helemaal niet lekker! :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee het is niet minder lekker Rabelais, ik vond roken al na enkele dagen vies, en dat vind ik nog steeds.
Het is wel een switch die je moet maken: de liquids met rooksmaak lijken idd nergens op.
Wat jij wellicht interessant zal vinden: de wiet damp ik nu ook, en ook dat bevalt uitstekend, al is het een heel andere ervaring.
Ook hiermee bespaar ik nu geld :) stephan, hoe het smaakt hangt idd af van welk merk liquid je gebruikt, zelf vind ik ego green erg lekker.
Het scheelt ook of je een cleoramizer gebruikt met topcoil of bottomcoil, of je warme damp wil of juist wat koelere.
Verder moet je gewoon experimenteren wat voor jou de ultieme smaakjes zijn: bij sommige webshops kan je proefpakketjes bestellen. Als je je op het forum hebt geregistreerd heb je ook toegang tot het beginnersgedeelte, daar kan je met al je vragen terecht.
Rieneke1
9 jaar geleden
stephan, nog even een aanvulling wat betreft de hoeveelheid liquid die je gaat verdampen.
Zorg dat het nicotinegehalte hoog genoeg is: als je nu een stevige roker bent, dan bestel je het beste liquid met een hoog nicotinegehalte, anders blijf je dampen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke
Naja... smaken verschillen. ;)
Op zich goeie tip wat betreft de wiet, maar ik heb hier al een vaporizer staan. Geeft naast de smaak ook een prettigere high, wat mij betreft. :)

Het beste antwoord

Ik damp inmiddels een jaar, tot volle tevredenheid.
De grootste winst is dat mijn nare hoestje weg is, mijn reuk en smaak beter zijn geworden, en dat mijn gezondheid in z'n algemeen flink vooruit is gegaan.
Mijn conditie is beter, en ik ben niet meer om de haverklap verkouden.

Wat uitgaven betreft ben ik ook vooruit gegaan, maar zeker niet zoveel als vaak beloofd wordt. Ik geef nu ongeveer 2/3 uit van wat ik aan rookwaar uitgaf.

Punt is dat je er met de aankoop van een startersetje en wat liquid niet bent.
Clearomizers, of de coil er in (het gedeelte waar je liquid in gaat/ het soms verwisselbare verhittingselement) gaan slechts enkele weken mee.
Met de batterijen doe je langer, maar ook die hebben niet het eeuwige leven.

Dat gezegd hebbende: ik kan je alleen maar aanraden te gaan dampen, ik zou niet meer terugwillen naar het roken.
Succes en damp ze!

Kijk voor meer voorlichting eens op het forum www.dampforum.nu
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Rieneke1, Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb het linkje van het dampforum aangeklikt en zie dat hier een overvloed aan informatie te vinden is. Dankjewel!
Rieneke1
9 jaar geleden
Graag gedaan: het is een fijn forum waar ze beginners graag op weg helpen.
Z512099
9 jaar geleden
Ahaaa, nu weten we het: Rieneke dampt wiet :)) !
Rieneke1
9 jaar geleden
Uiteraard Z512099, anders kwam er toch niet zo veel verstandige praat uit? :)

Andere antwoorden (2)

Hoi Stephan,

Ik ben zelf een vervend damper en dan willen de kosten wel wat hoger uitvallen dan bij een gemiddelde damper, denk ik. Ik damp nu zelf 5 tot 6 ml per dag, maar heb dan ook wel de professionelere hardware voor meer smaaksensatie. Met een standaard startermodelletje kom je inderdaad tussen de 1 a 2 euro per dag uit!

Veel geluk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, HEEL veel goedkoper zelfs.

Vooral als je sigaretten rookte, en je spullen op internet bestelt.

Een basis apparaat (en dan een beetje een goede) kost je tegenwoordig nog maar een tientje of twee. Je hebt dan een batterij (een bijkopen is altijd verstandig, of twee basissets), en een wegwerp-atomizer. Die is echter niet zo wegwerp als het woord doet vermoeden. Sterker nog, de kwaliteit is beduidend beter geworden.

Na de uitvinding van de E-sigaret bleek al snel dat de atomizer het meest kwetsbare deel is van de e-sig ; soms ging hij langere tijd mee, soms was hij na een dag al kapot. En na verloop van tijd ging hij steeds zwaarder trekken, waardoor een nieuwe wel prettig was. Die waren echter nog erg kostbaar toen (een complete set kostte minimaal 60 tot 90 euro) dus is er veel geexperimenteerd met het schoonmaken e.d van die dingen, maar uiteindelijk is toch de conclusie getrokken dat er geen garantie op te geven is. De uitvinding van het drukknopje was een grote doorbraak in het e-rook-gebeuren, en zorgde voor een aanzienlijk bevredigender damp-genot.

Toen begonnen een jaar of wat terug de eerste verkopers met de ' wegwerpatomizer' ; geen garantie dus, maar een stuk goedkoper in aanschaf. En inmiddels was ook de ' vloeibare' vulling - waar ik zelf ooit de aanzet toe heb gegeven door niet met wattenvullingen te roken maar te ' druppelen' -gemeengoed geworden. Die laten de atomizers - waar nog altijd dezelfde techniek achter zit - in principe nog langer meegaan, omdat ze niet meer zo snel doorbranden.

Flesjes liquid koop je op het Internet al vanaf 2,50 voor 10 cc, in de winkel vanaf 5. Maar daarmee doe je minimaal net zo lang als een pakje shag ; ongeveer 2 pakjes sigaretten.

Als je uitrekent dat de gemiddelde levensduur - bij stevig doorroken - van een batterij ongeveer 3 maanden is (waarbij altijd geldt : je kan pech hebben, je kan geluk hebben) , de atomizer gemiddeld 1 maand (en soms veel langer) ben je aan hardware elke 3 maanden dus ongeveer 1 x 10 en 3 x 5 euro kwijt. (Soms ook minder, let op aanbiedingen). = 25 euro ; ongeveer 28 cent per dag. Een pakje sigaretten is maximaal een half flesje liquid per dag = 1,25.

Knappe jongen die voor dat geld voordeliger kan roken....en dan reken ik nog aan de ruime kant. (Als je voor dure liquid kiest, wordt het natuurlijk iets duurder. Maar voor je aan de zes euro per dag zit, moet je ernstig je best doen. )

Toegevoegd na 2 minuten:
(Goede startersets koop je onder andere bij de Primera.)