Waarom betaal je advieskosten bij een adviesgesprek voor een pensioen bij de bank?

Als ondernemer bouw je geen pensioen op. Het kan daarom verstandig zijn om een pensioen op te bouwen bij een bank. Je spaart dan geld op een rekening. Als je met pensioen gaat komt het geld vrij en krijg je van het gespaarde geld je pensioen uitbetaald.

Er zijn een hoop banken die dit aanbieden. Echter, een adviesgesprek kost geld (500 tot 1500 euro!).

Waarom kost een advies van de bank zoveel geld? Ze willen je toch juist graag binnenhalen neem ik aan?

Misschien een beetje een kromme vergelijking, maar een advies in een tv winkel voor een goede tv, dat kost toch ook geen geld? Ze zijn juist blij dat je de tv in hun winkel komt kopen en niet bij de concurrent...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
1.6K

Antwoorden (1)

Dit houdt verband met het provisieverbod:
Je betaalt rechtstreeks voor financieel advies voor producten die zijn afgesloten na 1 januari 2013. Dat betekent dat een adviseur kosten in rekening bij je brengt voor financieel advies en bemiddeling.
Vroeger betaalde je een adviseur ook al voor zijn advies. Dit bedrag was toen verwerkt in de prijs van het product (zoals je nu nog een tv koopt). Deze onzichtbare beloning wordt ook wel provisie genoemd. Sinds 1 januari 2013 mag dit niet meer. Dit wordt het provisieverbod genoemd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed antwoord, wel prijzig zo'n advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord. Mijn zoon kwam toevallig dit weekend ook met deze vraag, omdat hij geen pensioen opbouwt, ik heb het uitgelegd, maar niet erg duidelijk genoeg (denk ik nu), vanavond laat ik hem jouw antwoord + bijbehorende link lezen en begrijpt hij het wel.
Dikke plus dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is hetzelfde als een hypotheek advies
Kost je nu eenmalig een bedrag vanplaats 30 jaar lang een stukje van je provisie
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ Veliko
niet alleen prijzig, meestal ook volstrekt overbodig en slechts bedoeld door de wetgever om banken in te dekken tegen het risico dat ze 'complexe producten' (lees: alles, behalve een spaarrekening) verkopen aan complete nitwits die dan later rechtszaken gaan voeren over hoge kosten van woekerpolissen