Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen we gezamenlijk sparen goed regelen?

We gaan met vrienden 2 jaar sparen voor een vakantie op een spaarrekening van één van ons (mij), hieruit worden uitgaven die we op weg tegenkomen voldaan (vandaar bij één persoon). Hoe kan ik regelen dat het geld bij een plotseling overlijden toch bij hen terecht komt, zonder hoge kosten te maken van een testament (200 vind ik hoog!).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is voor dit doel beter om een zogenaamde 'en/of rekening' te openen. Bij zo'n bankrekening zijn meerdere personen bevoegd om over het geld te beschikken. Bijna alle banken bieden zo'n en/of rekening aan.

Meer informatie, ook over wat er gebeurt bij evt. overlijden van een van de rekeninghouders, vind je hier: http://www.geld.nl/sparen/service/en-of-rekening
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vrijwel niet mogelijk. Degene die jouw erfenis gaat regelen moet alle afschriften doorlopen, uitrekenen hoeveel renteopbouw er is geweest en het bedrag daarna overmaken aan de begunstigde. Maar ondertussen heeft die bankrekening wel deel uitgemaakt van je nalatenschap en is er erfbelasting in rekening gebracht; betaald door de erfgenamen. Bij leven telt het saldo van de rekening voor jouw vermogen mee.

Kortom, los dit zo niet op.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding