Rente op spaarrekening is verlaagd naar 1,15%, heeft sparen dan nog zin?

Ooit spaarde je voor later en omdat je geld dan méér werd...
Weet niet meer hoeveel rente we toen kregen,
maar heeft het nu nog zin met slechts 1,15% spaarrente?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor alle reacties en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
1.6K
SimonV
9 jaar geleden
Je kunt ook sparen bij Nationale Nederlanden.
Krijg je nog 1,7%. http://forum.spaarinformatie.nl/
paulus811
9 jaar geleden
Rente is verlaagd van 1,25 naar 1,15, dus waarom vroeg je je dat hiervoor niet af? Die 0,1 procent maakt nauwelijks verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Paulus : ik vraag het me al heel lang af! Nu heb ik het verwoord en op GV gevraagd, dat is alles.
Het ging ook niet om die 0,1% meer om het hele sparen. Maar alles is afhankelijk van inkomen en mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tip @SimonV is toch 0.6% meer! verbazingwekkend, zal wel aan de voorwaarden liggen.
paulus811
9 jaar geleden
Ok Jodokus, je hebt een punt. Ik bedoelde het ook niet onaardig. Als je echt serieus spaargeld hebt zou je kunnen aflossen op de hypotheek (als je die hebt). Zelf heb ik een vakantiehuis gekocht en dat gebruik ik graag zelf, maar verhuur ik ook. Dat levert een netto rendement van 8% op, maar is wel een beetje (leuk!) werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paulus, als het over zulke bedragen ging, stelde ik er niet eens een vraag over, goeie tip overigens, waarvoor dank! Misschien kun je beter de hele handel [vraag & antwoorden & reacties] lezen.
SimonV
9 jaar geleden
Een internetrekening bij NN geen voorwaarden: je moet alleen de moeite doen even een gratis rekening te openen en het geld storten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alweer : dank voor de tip! Alles online te regelen? Dan kan ik dus met andermans legitimatie een rekening openen, zonder contrôle, dat geloof ik niet.
Bij mijn bank moet ik iedere keer weer bewijzen wie ik ben!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles online te regelen, maar de documenten zul je waarschijnlijk wel thuisgestuurd krijgen en zal je moeten terugsturen. Anders is het inderdaad te makkelijk.
tinus1969
9 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk vanaf waarom je spaart, maar sparen is in ieder geval goedkoper dan lenen.
SimonV
9 jaar geleden
Inderdaad, documenten terugsturen vergezeld van een kopie identiteitsbewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een mogelijkheid is beleggen. In 10 jaar tijd zo een rendement van min 10 %
paulus811
9 jaar geleden
En maarten, als die 10% niet gehaald wordt, leg jij dan het verschil bij? Of heb je het over het totale rendement? In dat geval is het NOG lager dan sparen.
SimonV
9 jaar geleden
Liever een deposito van 10 jaar bij Centraal Beheer: 3,3% rente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paulus881, het is zeker een gok. Je moet het alleen doen als je er niet van afhankelijk bent, dus het geld wat je over houdt na betaling van alle rekeningen etc, je moet ook altijd buffers houden. Wij hebben gekozen voor beleggen en sparen. Omdat we er dan nog een beetje invloed op hebben (goed beleggen). Als de beurs wat tegen zit dan laten we het beleggen even rusten.
paulus811
9 jaar geleden
Maarten, ik denk dat 10% rendement niet alleen een gok is maar durf het onrealistisch te noemen. Zelfs de grote institutionele beleggers halen dat bij lange na niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan herhaal ik : alles afhankelijk van inkomen en mogelijkheden, echter ook van leeftijd! Zou ik nu 30 à 40, oké 45 jaar zijn, is 10 jaar zeker te overzien. Ben je wat ouder, dan is dat te lang, meer een kwestie van ...leef ik dan nog .... heb IK er dan nog iets aan?

Vooral om de nare financiële jaren die we nog te goed hebben [natuurlijk, ook ik kan niet in de toekomst kijken, maar toch... het wordt nog veel moeilijker voor velen van ons voordat het ook maar beter *..lijkt..* te gaan]. Ook dit is trouwens weer afhankelijk van inkomen/ mogelijkheden en leeftijd! Zelfs een jaar niet aan je geld kunnen komen, kan te lang zijn. Helemaal afhankelijk van je situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paulus811, ik ben nu zelf ook aan het denken gezet... Ik ga het even na zoeken in de administratie.

Het beste antwoord

Je kunt ruwweg vier dingen doen met je geld:

1.  Niets. Je laat je geld op je betaalrekening staan.
2.  Sparen.
3.  Beleggen.
4.  Uitgeven.

Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.

Sparen is altijd beter dan niets doen. Niets doen is namelijk hetzelfde als sparen tegen 0% rente. Sparen tegen 1,15% rente is beter dan sparen tegen 0% rente, dus sparen is beter dan niets doen.

Wil je meer rendement, dan kun je overwegen te gaan beleggen. Dat is minder risicovol dan veel mensen denken, maar het is wel risicovoller dan sparen, zeker op de korte termijn (vijf jaar of minder). Gemiddeld (!) gesproken levert beleggen een hoger rendement op dan de schamele 1,15% die je nu noemt als het rendement van een spaarrekening.

De vierde mogelijkheid is, je geld uit te geven. Je hebt daarna geen geld meer, maar je hebt wel leuke dingen gedaan - en dat is veel waard, heel veel!

Of de lol van uitgeven voor jou opweegt tegen het rendement-met-risico van beleggen, dan wel het rendement-zonder-risico van sparen, kun alleen jij bepalen.

Waar je ook op uitkomt, sparen is, ook nu, in ieder geval niet het slechtste dat je met je geld zou kunnen doen.

9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
5) Je kan je geld investeren in gereedschap waarmee je iets verkoopbaars kunt maken zodat je geïnvesteerde geld veel meer opbrengt.
Bijvoorbeeld: Koop een naaimachine en ga kleding maken. Binnen een maand heb je je investering terugverdient en kan je 11 maanden winst maken. :)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook een goed plan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of investeren in duurzaamheid en zelfvoorzienendheid: zonnepanelen op je dak leggen, al je lampen vervangen door LED verlichting, je huis isoleren. En je hypotheek afbetalen als je die hebt, is ook een hele goede manier om je geld uit te geven.
bamibal
9 jaar geleden
6) hypotheek extra aflossen
SimonV
9 jaar geleden
Middenweg: als je niet gelooft dat de rente voorlopig gaat stijgen, geld voor 10 jaar vastzetten bij bijvoorbeeld Ohra. Levert 3,2% rente op.
Als je het geld toch nodig hebt en de rente is niet gestegen, betaal je € 50,- administratiekosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor alle suggesties in antwoord en reacties. 1. Niets. Je laat je geld op je betaalrekening staan.
2. Sparen.
3. Beleggen.
4. Uitgeven.
5. investeren [gereedschap of duurzaamheid/groen]
6. hypotheek afbetalen/extra aflossen 1/3/4/6 nee, om verschillende redenen. 5. goed idee, 25/30 jaar geleden al gedaan, helaas, Ivana, mijn talenten liggen elders ;-))
5. prima idee, duurzaamheid, waar en wat mogelijk/nodig is, Stippel, is al gerealiseerd. Blijft over 2. waar mijn vraag dus over gaat: sparen. Punt is dat ik "natuurlijk" spaar, kijk naar het antwoord van @Castle : de wasmachine. Precies, ooit kocht ik Miele, inmiddels heb ik Whirlpool en ook de koelkast is van dat merk [het 'nieuwe' fornuis moet ik zoeken bij de Kringloop, nieuw is te duur]. Tijden veranderen. Maar de Miele ging 25 jaar mee en andere merken 'deden' zo'n 8 à 10 jaar... Nu zie ik dat @Castle "5.jaar" neemt als levensduur... toe maar, kan het korter? Zal een wasmachine ooit "wegwerp" zijn, in de zin van na 3.maanden buiten zetten, hij wordt opgehaald en dezelfde dag staat er een vervanger voor de deur?
Vreemd idee, maar wie weet. Ondertussen spaar ik inderdaad voor de vervanging van spullen. Let wel, daar ging mijn vraag dus niet over. Heeft het zin te sparen voor 1,15% spaarrente? daar ging het om. Kom ik tot de conclusie dat ik niet zo veel verder kom, in mijn situatie, dan: ja, sparen, om niet met lege handen te staan bij acute nood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus +
Cryofiel
9 jaar geleden
Met 'sparen' ging ik ervan uit dat je niet alleen geleidelijk een hoopje geld wilde bouwen zodat je de wasmachine kunt vervangen als die ineens kapot gaat, maar dat je dat hoopje geld zo snel mogelijk groter wilt laten worden. Wat ik bedoel is: je kunt ook "sparen" zonder spaarrekening. Dat doe je door elke maand bijvoorbeeld 100 euro minder uit te geven dan je verdient. Op die manier wordt het saldo van je betaalrekening elke maand 100 euro hoger. Na een jaar heb je 1200 euro, na twee jaar 2400 euro, enzovoort. Dat is ook een vorm van "sparen". Maar in plaats van elke maand het saldo van je betaalrekening met 100 euro te laten stijgen, kun je die 100 euro elke maand overboeken naar een spaarrekening. Dat is beter, want het saldo op die spaarrekening stijgt niet alleen 1200 euro per jaar (in dit voorbeeld) zoals het saldo van de betaalrekening, maar met net een tikje meer vanwege de rente die je krijgt. Beide vormen (het saldo van je betaalrekening laten toenemen; het geld overboeken naar een spaarrekening) kun je dus "sparen" noemen. De tweede vorm levert echter een groter hoopje geld op zonder dat je er veel voor hoeft te doen.
Cryofiel
9 jaar geleden
ALS je gaat beleggen met relatief kleine bedragen (dit is niet voor jodokus52 bedoeld, die heeft aangegeven niet te willen beleggen; maar misschien hebben andere lezers er iets aan), zou ik adviseren om weg te blijven bij de producten die banken aanbieden. Dat zijn namelijk 'gestructureerde producten' zoals dat heet. Dat betekent dat de bank een heel team heeft met duurbetaalde managers en beurs-experts. De kosten van al die dure mensen, en van de hele afdeling die nodig is om het beleggingsproduct te beheren, zijn zo hoog dat het rendement vaak tegenvalt. Het voelt natuurlijk wel fijn als je een persoonlijk gesprek kunt voeren met een beleggingsadviseur, die jou dan een persoonlijk advies geeft, die je als het ware "aan het handje" meeneemt in die onbekende en gevaarlijke beleggingswereld, en die alles voor je regelt. Maar als je naar het tegenvallende rendement kijkt, is die persoonlijke adviseur en de hele organisatie die daarachter steekt duur. Heel duur. Je kunt ook bij bijvoorbeeld Binck een rekening openen, en dan een index tracker kopen. Dat is een "aandeel" dat de ontwikkelingen van bijvoorbeeld de AEX, of de Euro50 (het gemiddelde van de 50 grootste Europese bedrijven), of de Dow Jones, vrijwel exact volgt. Met zo'n index tracker heb je automatisch een goede spreiding. En de kosten zijn laag: juist doordat de index tracker alleen maar de koersen van AEX, of Euro50, of Dow Jones, of wat-dan-ook hoeft te volgen, zijn geen duurbetaalde managers met een grote specialistische afdeling nodig. In plaats daarvan wordt het werk gedaan door een computerprogramma bij de bank, en houdt af en toe een stagiair in de gaten of alles nog goed werkt.
Ivana
9 jaar geleden
Als de inflatie hoger is dan die 1,5 procent, verlies je zelfs als je gaat sparen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat klopt. Maar als je in dat geval gaat "sparen" op een betaalrekening, dus tegen 0% rente, verlies je zelf nog meer geld.
Cryofiel
9 jaar geleden
'zelf' had 'zelfs' moeten zijn.
SimonV
9 jaar geleden
Beleggen blijft natuurlijk riskant: als je op het hoogste punt van de AEX (700) ingestapt bent, zit je nog steeds tegen zo'n 40% verlies aan te kijken.
Was je op dat punt ingestapt, maar ging je daarna elke maand door met wat geld beleggen, dan was de schade beperkt: http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws-Overig/101210/AEX-700-mythe-ontmaskerd.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Anders gezegd:
* als je niet spaart, verlies je geld.
* als je belegt kun je geld verliezen. Om te beleggen heb je meer nodig dan een paar honderd euro.
Om geen geld te verliezen heb je die paar honderd euro nodig met sparen. Of zie ik dit verkeerd?
Cryofiel
9 jaar geleden
@SimonV, dat het is leuke, maar ook meteen het probleem, van het kijken naar de afgelopen periode. Je kunt altijd een periode (of instapmoment) kiezen waarbij de resultaten belabberd zijn. Je kunt ook een periode kiezen waarbij de resultaten super zijn. Dat is nu eenmaal het gevolg van het feit dat koersen afwisselend dalen en stijgen. Vandaar de nadruk op de lange termijn. Vijf jaar is een veel te korte termijn, tien jaar is nog steeds redelijk kort maar dan beginnen we een beetje te praten, vanaf vijftien jaar beginnen we echt zinvol te praten. Voor elke periode korter dan die vijftien jaar is het mogelijk dat je pech hebt en dat je verlies maakt, of dat je zo weinig winst maakt dat je (achteraf gezien) je geld toch beter op een spaarrekening had kunnen zetten. Voor periodes van vijftien jaar of langer is de kans op verlies, of zelfs maar op een mager rendement, erg laag, en is de kans op een hoog rendement erg groot.
Cryofiel
9 jaar geleden
@jodokus52, ik zou het zo verwoorden:
Als je niet spaart (op een renterekening), ben je slechter af dan als je wel spaart. Formeel gezien hangt de vraag of je geld verliest af van de hoogte van de inflatie. Maar die inflatie heeft overal invloed op: op geld dat op je betaalrekening staat (0% rente), op geld dat op een spaarrekening staat, en op geld waarmee je belegt. Daarom houd ik zelf nooit rekening met de inflatie. Inflatie ligt buiten mijn invloedssfeer, en inflatie treft alles even hard; twee redenen waarom inflatie niet meetelt in mijn keuzes. Als je dus inflatie niet meetelt (of net doet alsof er geen inflatie is), verlies je geen geld wanneer je spaart. Wanneer je belegt, kun je wel degelijk geld verliezen. Maar je kunt ook winsten maken. Op korte termijn is het een gok wat er zal gebeuren. Op lange termijn (zie mijn vorige reactie) zul je met zeer grote waarschijnlijkheid winst maken, en zelfs meer winst dan op een spaarrekening. Om te beleggen heb je zoveel geld nodig dat de aankoopkosten en de verkoopkosten geen grote invloed hebben op je rendement. Stel dat het € 7,50 kost om voor een bepaald bedrag aan index trackers te kopen. En je wilt die index trackers minimaal tien jaar lang houden. Dan kost de aankoop € 0,75 per jaar. De verkoop ook, dus totaal kost het hebben van die index trackers jou € 1,50 per jaar. Als je voor € 150 aan index trackers koopt, zijn die kosten dus 1% van het aankoopbedrag. Ofwel: het rendement dat je normaal gesproken (zonder kosten) zou halen, wordt nu 1% lager. Als je wat minder vaak koopt en eerst wacht tot je € 1500 aan index trackers kunt kopen (tien keer zoveel), leidt dezelfde som tot de conclusie dat de aankoop- en verkoopkosten het rendement nu met slechts 0,1% omlaag brengen. En dat is een acceptabel kostenniveau (vind ik), veel beter dan de 1% wanneer je slechts € 150 kunt investeren. Opmerking:
Beleggingsproducten van banken hebben vaak kostenniveaus van 2% of meer, dus dus rechtstreeks van je rendement afgaan - maar daar zegt de bank niets van. De aankoop- en verkoopkosten komen nog eens bovenop dat hoge kostenniveau van 2% of meer.
Vandaar dat ik iets eenvoudigs als een index tracker veruit prefereer boven zo'n beleggingsproduct van een bank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Om te beleggen heb je meer nodig dan een paar honderd euro. " Niet helemaal waar. Als je maandelijks wat stort kan dit al met vrij kleine bedragen. Wel is het zo dat als je onvoldoende geld opzij hebt staan voor noodgevallen het een slecht idee is om te gaan beleggen. In dat opzicht heb je dus (eerst) een paar tienduizenden euro's nodig om te gaan beleggen. De inflatie niet meetellen gaat ook niet op. Van zodra je geld begint uit te geven maakt het namelijk wel verschil. Iets waar je jezelf gerust mee kan stellen op het moment dat je je woonkrediet aanvraagt. Maar nogmaals: probeer eerst je voordeel te halen uit wat het meest opbrengt: 30% op de kap van de fiscus. Nergens anders ben je zeker van 30% rente. Het woonkrediet aflossen lijkt mij ook heel interessant. Tenzij je daar niet meer mee kan besparen dan het geld opbrengt. Maar een spaarboekje heeft daar momenteel een te lage rente voor. En een beleggingsproduct kiezen om je huis af te betalen? Tja, maar van de besparing op dat woonkrediet ben je zeker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of het al ergens genoemd is, want er staan hier veel en lange reacties.
Maar of sparen zin heeft, hangt ook nog af van de belasting die je eventueel moet betalen over je spaargeld; zie o.a. hier voor meer info: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/heffingsvrij_vermogen/heffingsvrij_vermogen Als je rente die je krijgt lager is dan wat je moet betalen aan belasting, heb jer niet veel aan....

Andere antwoorden (3)

Normaal moet je denken aan o.a. afschrijvingen. Je primaire zaken die voor jouw belangrijk zijn zoals bijvoorbeeld je wasmachine. Dus zaken die meteen vervangen moeten worden als ze niet meer gemaakt kunnen worden (of door repareren duurder uitkomt dan kopen). Dat geld zou ik op een spaarrekening zetten.

Stel voor:

Wasmachine €500,=
Levensduur 5 jaar
Afschrijving 100 per jaar (€8,34 per maand).

Zo kun je dat ook doen met andere zaken die je belangrijk vind en zo sparen. Als je het nodig hebt kunnen alle beetjes helpen.

Mijn optiek is dus sparen moet toch en alle beetjes helpen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Castle : zie het antwoord van @Cryofiel, daar komt jouw antwoord ook in voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus+
Natuurlijk heeft sparen zin. Zeker als je niets anders met je geld wilt doen. 1,15% is nog veel voor een spaarrekening. Er zijn nog spaarrekeningen tot pakweg 2% maar meestal zitten daar bepaalde voorwaarden aan verbonden (dat je er niet zoveel mag opzetten als je wilt of alleen online kan beheren bijv.).

Zolang je rente meer dan 1% is kan je gelukkig ook de inflatie overleven.

Wel moet je op een aantal dingen letten:
1. Zorg voor een gereglementeerde spaarrekening, je wil voldoende nettorente overhouden.
2. Zorg ervoor dat het beschermingsfonds van de bank waar je bij bent niet in het buitenland is gelegen, zelfs niet in 1 van de buurlanden. De kans dat je het nodig hebt is klein, maar moest het toch zo zijn wil je dat niet in het buitenland moeten gaan uitvechten.
3. Kijk ook naar hoe tevreden anderen zijn over een spaarrekening. Het heeft geen zin een spaarrekening bij een bank te openen als deze bijvoorbeeld niet online te beheren is en/of als de helpdesk alleen in het Spaans te bereiken is.

Beleggen is ook een oplossing maar informeer goed naar de verschillen met een klassieke spaarrekening! Een hogere brutorente heeft weinig zin als je netto minder zou overhouden. En ga zeker niet beleggen zonder een mifid-profiel op te maken.

Bij beleggen moet je op 2 dingen letten:
1. Beleg alleen met geld dat je langere tijd niet nodig hebt.
2. Hou er rekening mee dat je niet meteen gebruik kan maken hiervan. Zorg dus dat je minstens 6 maandlonen overhoudt op een spaarrekening.

Je kan ook beleggen door storting van maandelijkse bedragen. Deze vorm van beleggen heeft de voorkeur. Als het even minder gaat profiteer je volgende maand al opnieuw van een betere rente als het dan weer beter gaat. Bovendien profiteer je al maandelijks van je rente wat er voor zorgt dat ook qua rente maandelijks storten interessanter is.

Maar er is meer. We hebben het nu al over 2 manieren gehad om je geld te laten opbrengen: spaarrekeningen (rente 0,5 tot 2% rente) en beleggen (3%?, 8%?, ? %? rente). De beste manier is natuurlijk de manier waarbij je een rente hebt van 30%...

(Tekens raken op, ga proberen verder gaan in een reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, laat je geld opbrengen door belastingsvermindering/fiscaal voordeel. Ik weet niet wat de fiscale voordelen in Nederland zijn. Maar als Belg kan je je geld laten opbrengen door:
1. Gebruik te maken van de woonbonus: sluit een woonkrediet af voor de koop/bouw van een woning en krijg 30% terug!
2. Pensioensparen: spaar voor je pensioen en krijg ook hier 30% terug! Belangrijk: NOOIT dit geldt opvragen vóór je de pensioenleeftijd hebt bereikt want dan mag je die 30% allemaal mooi gaan teruggeven! Dat is een voordeel dat je nooit meer kan herstellen! Zorg dus altijd voor voldoende op je spaarrekening zodat je dit geld nooit te vroeg nodig hebt. Bovendien brengt een pensioenspaarfonds zelf ook nog eens op. En ook voor het pensioensparen geldt: doe dit maandelijks! Je hebt hier dan namelijk dezelfde voordelen als bij beleggen. Maximaal voordeel doe je hierbij door maximaal te sparen, dwz: €950 per jaar (in 2014, wordt jaarlijks geindexeerd) dus €79,17 per maand. Vraag dus aan je bank om de automatische opdracht jaarlijks te indexeren. In geval van dat eerste (die woonbonus) moet je wel opletten. Als je daar niet aan het maximum fiscaal voordeel zit OF je woning is afbetaald laten veel mensen zich nog wel eens verleiden om te gaan verbouwen. Dan kan je daarvoor een nieuwe lening aangaan om opnieuw fiscaal voordeel te hebben. M.i. enkel interessant als de verbouwingswerken écht nodig zijn of als je ze echt wilt. Bovendien mag je nooit vergeten dat je op deze lening ook rente betaald en de uiteindelijke winst dus lang geen 30% is! En dat terwijl je daar wel minstens 30% van kan maken door geen nieuwe lening aan te gaan maar door te beginnen met termijnsparen. Fiscaal voordelig in dezelfde pot als de woonbonus. Veel banken zullen als je lening ten einde loopt je trouwens voorstellen om met dit termijnsparen te beginnen. En wat die lening betreft: zolang de rente daarvan hoger is dan op je spaarrekening zal je nooit zoveel bijeen sparen als je rente kan besparen op je lening. Dus (een deel van) je lening vroegtijdig aflossen? Zeker interessant! (in rekening genomen dat je je 30% voordeel niet kwijt bent als je begint met termijnsparen). Dit kost slechts 3 maanden rente op het resterend kapitaal en in veel gevallen zal dat peanuts zijn in vergelijking met de rente die je de komende jaren nog moet betalen. Als je goed blijft sparen kan je zo besparingen tot ongeveer 1/4de van je geleende bedrag verwezenlijken.
Uitstekend antwoord van Cryofiel en uitmuntende reacties van iedereen daarop. Ik ben alleen van mening dat sparen van kleinere bedragen op dit moment inderdaad geen zin heeft, dus vandaar dat ik reageer als 'antwoord' en niet als 'reactie'.

Bij de huidige (bewust kunstmatig) laag gehouden rente is het uiteraard niet zinvol om te sparen. Voor iedere 100 euro die je nu spaart houd je aan het einde van het jaar slechts een euro extra over. En dat is (afhankelijk van je type spaarrekening) voor aftrek van eventuele overboekingskosten en bankrekeningkosten, en in ieder geval altijd zonder rekening te houden met de bijkomende administratieve rompslomp van openen van de spaarrekening met de hoogste rente, afschriften controleren, etcetera.

N.B. Bedenk ook: de meeste banken verlagen bewust de rente van hun 'hoog renderende spaarrekeningen' na een jaar naar een van de laagst renderende spaarrekeningen. Dat betekent dat je dus ieder jaar weer op moet letten en moet controleren en eventueel van rekening moet veranderen. Met alle tijdsverlies die dat voor je meebrengt.

Als je dus niet echt serieus veel geld hebt, maakt het bij de huidige rentestand eigenlijk niets uit of je je geld op je spaarrekening zet of gewoon op je betaalrekening laat staan en valt er qua tijdsverlies versus de hoogte (laagte) van de rentebijschrijvingen wel iets te zeggen voor het opgeven van sparen. Jammer, maar helaas. Hopelijk wordt dat snel weer anders.

Totdat de rente omhoog gaat, vind ik daarom persoonlijk dat het enkel zinvol is om:
* tot zo'n 500 euro ergens (op bank- of spaarrekening) te bewaren voor latere (al dan niet noodgedwongen) uitgaven;
Met de rest:
* je schulden af te lossen;
* je geld te beleggen (mits je weet wat je doet, meeste mensen weten dat niet maar komen daar pas (te) laat en (te) pijnlijk achter);
* je geld te investeren in een opleiding / opzetten eigen bedrijf / iets anders productiefs;
* een biertje te kopen op een zonnig terras.