Hoe zit dat als je een bijstanduitkering heb en geld op een depositorkening heb?

Ter uitleg. Stel ik heb een bijstanduitkering en ik weet dat ik ongeveer €5600 op een spaarrekening mag hebben. Maar ik een hoger geldbedrag op een depositorekening en dat komt vrij als ik met pensioen ga (dat is ongeveer over 3 jaar). Hoe zit dat, heb je dan alsnog recht op een bijstanduitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.5K

Antwoorden (1)

Als u na uw 50ste werkloos bent geworden en minimaal 3 maanden ww hebt gehad hebt u recht op IAOW. Dit is de bijstand voor invaliden en ouderen. Bij de IOAW wordt niet naar uw vermogen gekeken, dus auto, huis en spaargeld mag u gewoon houden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verwacht met mijn 65jr + 7 mnd gewoon recht te hebben op AOW, dus geen bijzondere zoals IAOW. Heb je dan ook recht op bijstand, want ik kan tenslotte niet bij mijn spaargeld dat staat vast!
SimonV
10 jaar geleden
Je kunt wel bij je spaargeld, je kunt je deposito openbreken omdat je werkloos bent .
Maar... zoals Anneliez zegt, je hebt nu recht op IAOW. Dus je mag je spaargeld gewoon houden. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-ioaw-uitkering.html Plus!
ItisILeClerc
10 jaar geleden
@ konnichiwah
IOAW heeft niets met AOW te maken, ook al komen er dezelfde letters in voor
fisbel
10 jaar geleden
Voor de 'gewone' bijstandsuitkering telt een depositorekening gewoon tot vermogen, ook al kan je er niet 'bijkomen'. Een zelf bij elkaar gespaarde en weggezette uitvaartverzekering is vermogen voor de bijstand. Een uitvaartpolis in nature is geoormerkt geld en wordt niet tot het vermogen gerekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u voor de link mbt IAOW!. Maar het is toch niet dat je zonder meer deze aanvulling krijg. Je moet aan bepaalde criteria voldoen en je hebt ook nog sollicitatieplicht . Alhoewel werken vind ik zeker geen punt, wordt alleen maar moeilijk een baan te vinden als je de 60 gepasseerd ben.
anneliez
10 jaar geleden
Ik ken mensen boven de 60 met IOAW die geen sollicitatieplicht meer hebben (misschien ligt het ook aan de coach)