Zijn er bedrijven/winkels die graag eurocenten willen aannemen of ruilen?

Het lijkt steeds moeilijker om van je euro centen af te komen. Veel winkels willen ze niet meer. Ik heb zelf al een grote spaarpot vol met centen. 1c, 2c, en 5c. Inwisselen bij de bank kost ook geld. Ik heb ook al eens geprobeerd om het in kleine gepaste portie's in te leveren. Bijv. In één zakje 100 centen voor 1 euro. ook dat willen ze niet. Heeft iemand hier nog een oplossing voor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Welke bank heb je? bij rabobank mag je 4-5 keer per jaar gratis storten
Poet
10 jaar geleden
In Spanje gaat alles nog gewoon met centen. Vakantietip!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Duitsland werkt men er nog mee, da's dichterbij.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
dan heb je de verkeerde bank
zoals gezegd, bij de Rabo 6x per jaar gratis storten

Het beste antwoord

Aldi is een van de weinige winkels in Nederland die nog wel met centen werken,
maar ELKE winkel moet 1 en 2 cent munten accepteren daar het nog steeds een wettig betaalmiddel is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Maar niet verplicht tot wisselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik weet het niet of ze dat VERPLICHT zijn... er zijn immers ook genoeg winkels waar je doodleuk niet met 200 euro-biljetten (of hoger) kunt betalen, terwijl dat evengoed een "wettig betaalmiddel" is.
kierkegaard47
10 jaar geleden
of, aha, wisselen, juistja. Ik zou dus inderdaad nog steeds bv. een product van 650 euro in zulke winkels kunnen betalen met 3 biljetten van 200 en een van 50, maar niet met 4 biljetten van 200. Duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het zelf geprobeert, aanvankelijk wilde cassiere geen centen accepteren, bedrijfsleider er bij gehaald, die zei dat ik volkomen gelijk had.
Die 200 en 500 biljetten accepteren ze niet uit veiligheids overwegingen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
... maar als ze 200/500 biljetten niet accepteren uit veiligheidsoverwegingen (wat ik me op zich goed kan voorstellen), en de primaire reden dus NIET is dat ze niet willen wisselen, dan blijft mijn oorspronkelijke vraag staan: waarom mag dat blijkbaar wèl, en het weigeren van 1/2 eurocent muntjes in de winkel niet ? (Hoewel daar natuurlijk een andere reden aan ten grondslag zal liggen dan veiligheidsoverwegingen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik verder ook niet, maar ik weet alleen dat men 1-2 cents munten niet mag weigeren, zie mijn vorige reactie.

Andere antwoorden (2)

In elke winkel kun je met 1 en 2 cents munten betalen. Zij het in beperkte mate. Dat was vroeger ook zo. Je mocht geen brood met losse centen betalen.
De reden dat ze vaak moeilijk doen is uit onbegrip.
De meeste winkels hebben een policy om bedragen af te ronden naar 5 cent. De strekking daarvan is dat ze aangeven dat ze geen 1 en 2 cent munten in hun kassalaatje hebben, en die dus niet terug kunnen geven. Dat is puur een kwestie van een beperkt aantal vakjes in de kassa.
Maar dat wil niet zeggen dat je niet met die munten kunt betalen. Maar dat begrijpen ze vaak niet.
Zo wilde ik een brood van 103 cent met 103 cent betalen. Dat waren mijn laatste centen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik moet verhongeren omdat ik voor een brood van 103 cent ineens 105 cent moet betalen. Je betaalt de prijs die er op staat.
Alleen krijg ik geen 2 cent terug als ik 105 cent betaal. Dat is niet hetzelfde.
10 jaar geleden
Of het nou krom is of niet, maar de wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren.

Geen enkele winkel heeft belang bij de kleine eurocenten. Contant betalen kost al meer dan met pin betalen. Laat staan betalen met de kleine eurocenten.

Er word al veel gesproken over het afschaffen van de 1 en 2 eurocent. Het zou dus wel eens verstandig kunnen zijn om ze toch te storten bij de bank. Desnoods via een kennis bij de Rabobank, waar je een aantal keer per jaar gratis kan storten.