Momenteel ben ik pas gescheiden. Ik was getrouwd zonder contract. 5 jaar geleden hadden we geërfd van z'n pa. Kan m'n ex dit nu nog terugvorderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw andere vraag kreeg jij het geld??
En wil je nog gaan scheiden?? De antwoorden zijn hetzelfde:
Getrouwd in gemeenschap van goederen, dan is het ieder de helft. Gelukkig komt daar verandering in en wordt huwelijkse voorwaarden het standaard huwelijkscontract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw andere vraag kreeg jij het geld??
En wil je nog gaan scheiden?? De antwoorden zijn hetzelfde:
Getrouwd in gemeenschap van goederen, dan is het ieder de helft. Gelukkig komt daar verandering in en wordt huwelijkse voorwaarden het standaard huwelijkscontract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je ' gelukkig komt hier verandering in'.
Er kon altijd al gekozen worden voor huwelijkse voorwaarden. Zelf een beetje nadenken is hier wel belangrijk voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt momopoyolo,ik heb hier ook het één en ander over gelezen.
Het wordt onderhand weleens tijd en het scheelt je natuurlijk een hoop geld aan notariskosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hopelijk gaat het volgend jaar in. http://www.huwelijksevoorwaarden-nl.nl/wetswijziging-huwelijkse-voorwaarden-2013-2014.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12 uur geleden wilde u gaan scheiden en een uur later bént u gescheiden. Dat maakt het geven van een zinnig en juist antwoord er niet eenvoudiger op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had 2 vragen gesteld vanuit een verschillend standpunt.
Ik ben officieel gescheiden sinds enkele dagen. De verdeling moet nog beginnen. De lastigste periode dus.
HIJ vraagt nu z'n erfdeel terug, daarom ga ik ook op zoek als ik dan m'n giften van mijn kant kan terugvorderen.
Persoonlijk zie ik het zo ... wat je samen kreeg en deelde in goeie tijden moet nu verdeeld worden 50/50. Ik zou nooit over die giften gesproken hebben, maar als hij moeilijkheden zoekt dan ga ik ook m'n eisen stellen.

Antwoorden (2)

Als er geen huwelijkse voorwaarden zijn opgemaakt valt een erfenis van een van de partners automatisch in de gemeenschap van goederen. Dat is pas anders als de erflater in zijn/haar testament daarvoor een voorbehoud heeft gemaakt.
En bij een echtscheiding deel je 50/50, ongeacht waar het vermogen ooit vandaan is gekomen.
Bel anders even de notaristelefoon, daar krijg je snel antwoord op niet te complexe vragen. Zie de link.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De notaristelefoon bellen is bij deze eenvoudige vraag overbodig. Alleen als er een voorbehoud is gemaakt in het testament komt de erfenis niet in de gemeenschap van goederen (jouw antwoord)
Het gemaakte voorbehoud staat bekend als de uitsluitingsclausule. Er zijn tig notarissen op internet die allemaal hetzelfde zeggen over de verdeling van de gemeenschap van goederen en de uitsluitingsclausule: Willekeurig een stuk of wat:
:
http://www.vbcnotarissen.nl/nieuws/uitsluitingsclausule-erft-de-koude-kant-ook-mee
http://www.notariaat-delahaije.nl/output/output_65.html
http://www.erfenisadvies.nl/erfrecht-uitgelegd/uitsluitingsclausule/
http://www.lindenotarissen.nl/familie/uitsluitingsclausule.php
http://www.epn-notaris.nl/home/estate-planning/huwelijksvermogensrecht-en-estate-planning/DU49757_Uitsluitingsclausule.aspx
http://www.notarishuishoevelaken.nl/uitsluitingsclausule
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig komt daar verandering in en wordt in de toekomst
huwelijkse voorwaarden het standaard huwelijkscontract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Terugvorderen van de erfenis kan sowieso niet. Samen uitgegeven blijft samen uitgegeven.
Nee. Bij de echtscheiding wordt gekeken naar de situatie op de dag dat de echtscheiding in het register wordt ingeschreven. Terugvorderen is onmogelijk.