Cent betekent 1/100ste, een eurocent is dus 1/100ste van een euro.

Cent kan slaan op elk muntstuk dat een waarde vertegenwoordigt van 1/100ste van de waarde van de "normale" munt. Eurocent alleen maar op 1/100ste van een euro.

Er zullen ook mensen zijn die bij cent eerder denken aan de guldencent.

Toegevoegd na 12 minuten:
In huidig dagelijks taalgebruik is er geen verschil. Als ik vraag wat kost dat aan de bakker om de hoek en hij zegt 50 cent zal ik geen 50 guldencent uit mijn portemonnee halen en hij zal ook raar opkijken als ik met 50 roebelcent zal proberen te betalen.

Als je in een land bent waar er niet met de Euro betaalt wordt is er natuurlijk wel een verschil. Dan betekent cent daar 1/100ste van de het daar gangbare betaalmiddel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cent betekent eigenlijk 100, maar in de context van geld is het inderdaad 1/100ste deel van een valuta.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de context van muziek ook,en afmetingen ook(centi meter/liter). Maar cent is idd 100 in het Latijn. Een Centurion had 100 man onder zich (zal wel niet exact zijn).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen we nog de gulden hadden, had niemand het over een guldencent voor zover ik me herinner. Nu hebben we de euro en veel mensen hebben het ineens over een eurocent. Waarom weet ik niet, wat zou het anders moeten zijn? Als je alleen het woord cent zou gebruiken,is het toch ook in orde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je alleen het woord cent zou gebruiken,is het toch ook in orde? Ja.
Niets, ik denk dat er geen verschil in zit.