Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om in 2014 onze lijfrentekapitaal € 55.000,= uit te laten keren?

Van af 1 januari 2014 komt onze lijfrentekapitaal € 55.000,= vrij.
Dit is een ontslagvergoeding van mijn oude werkgever in 2008.
Ik lees nu dat in 2014 het geven van een belastingkorting op een lijfrentekapitaal van 20 % en 80 % belast wordt.
Ik ben 62 jaar mijn vrouw is 56 jaar en wij hebben een IOAW uitkering van € 1.569,04 bruto per maand, is € 19.152.48 bruto per jaar.
Over 3 jaar ben ik 65 jaar en ontvang dan € 775,58 aow en € 1.419,75 pensioen per maand incl. vak geld, dat is totaal € 26.343,96 bruto per jaar
Over 10 jaar (2023) ontvangt mijn vrouw (67) dan € 775,58 aow, het totaal per jaar is dan € 35.650,92 bruto
Op de bank hebben wij nu € 38.000,=.
Is het verstandig om in 2014 onze lijfrentekapitaal € 55.000,= uit te laten keren?
Wij komen dan wel boven de € 40.000,= grens uit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het lijkt aanlokkelijk om de € 55.000 n 2014 uit te laten keren. Over 'slechts' 80% hoeft belasting te worden betaald. Maar realiseert u zich de mogelijke gevolgen. In de eerste plaats de af te dragen belasting. Uw totale jaarinkomen telt hierbij. Dat kan zo hoog zijn dat u in schijf 1 terechtkomt met 52% te betalen belasting. Ook de schijven 2 en 3 hebben percentages van 42%.

De ontslagvergoeding kan ook gevolgen hebben voor de toeslagen: geen zorgtoeslag meer en eventueel geen HUURTOESLAG over het jaar dat de ontslagvergoeding wordt uitgekeerd. Een tip dat middeling van inkomens over 3 jaren misschien wat oplevert: waarschijnlijk niet omdat hiervoor de drempel € 545 is.

Een bijkomstigheid is dat u belasting gaat betalen in Box 3. U betaalt 1,2% over het spaarbedrag boven het vrijgesteld bedrag. Deze belasting komt elk jaar terug zolang er meer is dan het vrijgestelde bedrag. (peildatum: 1 januari)

Het zou mooi zijn als u de ontslaguitkering NA het jaar van 65 worden in een aantal jaren zou kunnen laten uitkeren. U hoeft dan minder belasting te betalen mits uw inkomen niet hoger is dan zo'n € 33.000 per jaar. Er hoeft dan immers geen AOW-premie meer te worden betaald. NU blindelings kiezen voor het snelle geld is onverstandig. U zult zichzelf meer moeten informeren dan via dit forum met slechts globale adviezen. Deskundig advies waarbij alle gegevens op een rij worden gezet lijkt hier noodzakelijk. Dan komt u waarschijnlijk uit op betaald advies.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij gaan deskundig advies inwinnen waarbij alle gegevens op een rij worden gezet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding