Is het verstandig om in 2014 onze lijfrentekapitaal € 55.000,= uit te laten keren?

Van af 1 januari 2014 komt onze lijfrentekapitaal € 55.000,= vrij.
Dit is een ontslagvergoeding van mijn oude werkgever in 2008.
Ik lees nu dat in 2014 het geven van een belastingkorting op een lijfrentekapitaal van 20 % en 80 % belast wordt.
Ik ben 62 jaar mijn vrouw is 56 jaar en wij hebben een IOAW uitkering van € 1.569,04 bruto per maand, is € 19.152.48 bruto per jaar.
Over 3 jaar ben ik 65 jaar en ontvang dan € 775,58 aow en € 1.419,75 pensioen per maand incl. vak geld, dat is totaal € 26.343,96 bruto per jaar
Over 10 jaar (2023) ontvangt mijn vrouw (67) dan € 775,58 aow, het totaal per jaar is dan € 35.650,92 bruto
Op de bank hebben wij nu € 38.000,=.
Is het verstandig om in 2014 onze lijfrentekapitaal € 55.000,= uit te laten keren?
Wij komen dan wel boven de € 40.000,= grens uit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.6K

Het beste antwoord

Het lijkt aanlokkelijk om de € 55.000 n 2014 uit te laten keren. Over 'slechts' 80% hoeft belasting te worden betaald. Maar realiseert u zich de mogelijke gevolgen. In de eerste plaats de af te dragen belasting. Uw totale jaarinkomen telt hierbij. Dat kan zo hoog zijn dat u in schijf 1 terechtkomt met 52% te betalen belasting. Ook de schijven 2 en 3 hebben percentages van 42%.

De ontslagvergoeding kan ook gevolgen hebben voor de toeslagen: geen zorgtoeslag meer en eventueel geen HUURTOESLAG over het jaar dat de ontslagvergoeding wordt uitgekeerd. Een tip dat middeling van inkomens over 3 jaren misschien wat oplevert: waarschijnlijk niet omdat hiervoor de drempel € 545 is.

Een bijkomstigheid is dat u belasting gaat betalen in Box 3. U betaalt 1,2% over het spaarbedrag boven het vrijgesteld bedrag. Deze belasting komt elk jaar terug zolang er meer is dan het vrijgestelde bedrag. (peildatum: 1 januari)

Het zou mooi zijn als u de ontslaguitkering NA het jaar van 65 worden in een aantal jaren zou kunnen laten uitkeren. U hoeft dan minder belasting te betalen mits uw inkomen niet hoger is dan zo'n € 33.000 per jaar. Er hoeft dan immers geen AOW-premie meer te worden betaald. NU blindelings kiezen voor het snelle geld is onverstandig. U zult zichzelf meer moeten informeren dan via dit forum met slechts globale adviezen. Deskundig advies waarbij alle gegevens op een rij worden gezet lijkt hier noodzakelijk. Dan komt u waarschijnlijk uit op betaald advies.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij gaan deskundig advies inwinnen waarbij alle gegevens op een rij worden gezet.