als winstuikering wordt gebruikt voor dichten pensioengat via banksparen wordt de winst dan als inkomen gerekend, sv-loon?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.4K

Antwoorden (1)

Bij banksparen voor het pensioen betaalt u daarentegen belasting over het tegoed op het moment dat u het laat uitbetalen. Toch hoeft u bij het banksparen minder belasting te betalen over uw vermogen dan wanneer u het op een gewone spaarrekening heeft staan.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@ronron:
Echt een googel-antwoord zonder conclusie of uitleg van jouw kant. Het is netjes om de bron erbij te vermelden: http://www.boverhijn.nl/index.php/verzekeringen/2012-04-18-09-18-57/leven/banksparen Even wat verder googelen via dezelfde site:
Banksparen is sparen met belastingvoordeel. Voorwaarde is dat u het tegoed gebruikt voor uw pensioen of voor de aflossing van uw hypotheek. Verder bent u verplicht om maandelijks of jaarlijks een vast bedrag te storten op een speciale, geblokkeerde rekening: de bankspaarrekening. Het totale spaartegoed mag pas na minimaal 15 jaar (eenmalig of in termijnen) uitgekeerd worden.
Verschil met 'gewoon' sparen
Op een gewone spaarrekening betaalt u vermogensbelasting boven een vrijstelling van E 20.315. (inmiddels hoger – fisbel) U kunt dan sparen voor elk doel, en u bepaalt u zelf hoeveel en wanneer u spaart, en wanneer u het geld van de spaarrekening haalt. ---------------------------------------------------------------------------
En nu de uitleg:
De winstuitkering kan worden gebruikt voor extra pensioen / c.q het dichten van pensioengat. De winstuitkering wordt via banksparen geblokkeerd. Er hoeft geen belasting Box 3 te worden betaald. Pas bij uitkering wordt het bedrag in 1 keer of in termijnen gestort op de bankrekening. En als u daardoor boven de vermogensvrijstelling uitkomt moet er over het meerdere belasting Box 3 worden betaald (1,2%) De winstuitkering die u wegzet via banksparen heeft dus niets met inkomen Box 1 van doen.
ronron1212
10 jaar geleden
Fisbel als de winstuitkering reeds is belast met loonbelasting ja maar als hij netto is geblokkeerd is het iets anders.