hoe wordt spaarrente berekend op een spaarrekening met een flexibel rentepercentage?

Ik heb een internetspaarrekening bij een bank, met een flexibel rentepercentage. Gedurende het jaar loopt het bedrag op de spaarrekening een beetje op, omdat ik per maand wat probeer te sparen. Nu wordt gedurende het jaar ook een aantal keren de rente verlaagd. hoe wordt dan het rentebedrag aan het einde van het jaar berekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.7K

Antwoorden (2)

Over het algemeen op dagbasis.
dus saldo op die dag x (rente%/100) x (aantal dagen / aantal dagen per jaar)

Maar vooral het aantal dagen en het aantal dagen per jaar kan op verschillende manieren bepaald worden, 360-dagen methode, 365 dagen methode (ook in en schrikkeljaar), werkelijk aantal dagen. En er zullen vast nog wel meer methodes gebruikt worden.

Voor de exacte berekeningswijze zul je toch in de voorwaarden van je bank moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger zou zo'n berekening een heidens karwei zijn geweest maar met de computersoftware van nu moet dit niet al te veel problemen opleveren.

De formule om rente te berekenen is:
(k x d x p)/36500. Waarbij: 'k' het kapitaal is, het bedrag van een bepaalde grootte op een bepaald moment, 'd' het aantal dagen dat dit kapitaal uitstaat en 'p' het rentepercentage. Deling door 36500, wat de uitkomst is van 365 (aantal dagen/jaar) en 100. Deling door 100 omdat een percentage een 'deel van 100' is.)

Uiteraard kun je de formule ook ombouwen naar maandelijkse berekening of dagelijkse berekening maar dat doet er voor het principe niet toe. Ik vermoed dat de banksoftware het gewoon dagelijks berekent en het rentebedrag tot op dat moment steeds in zijn geheugen vasthoudt en aan het eind van het jaar presenteert.

Beginnen we simpel:
Je zet op 01-01 eur 10.000.- op de bank en laat het een heel jaar staan. Rentepercentage 3%.
Dan is de berekening: (10.000 * 365 * 3)/36.500 = eur 30.- rente.

Zelfde situatie maar je neemt op 31-01 eur 5.000.- op van het saldo. Dan wordt de berekening:
((10.000 * 31 * 3) + (9.500 * 364 * 3))/36.500 = eur 28,63 rente.

Stel nu dat de rente op 01/07 verandert van 3 naar 2,5%.
Dan wordt de berekening:
((10.000 * 31 * 3) + (9.500 * 151 * 3 ) + (9.500 * 183 * 2,5))/36.500 = eur 26,25 rente.

Softwarematig zal het zo werken dat de bankprogrammatuur dagelijks kijkt wat het saldo is en het rentepercentage op dat moment en de rente over dat bedrag ergens 'apart' zet.

Toegevoegd na 4 minuten:
"Vroeger" (ook in boeken over 'handelsrekenen') werd vaak uitgegaan van 360 dagen, omdat dit veel gemakkelijker was bij het delen, omdat je dan 'ronde' uitkomsten krijgt. 360 : 2 is 180, 360 : 3 = 120, 360 : 4 = 90, 360 : 5 = 72, 360 : 6 = 60...

Maar met de huidige stand van de techniek is dat niet interessant meer. Het is ook 'eerlijker' om van 365 dagen uit te gaan, al is het verschil in de uitkomsten klein.

Toegevoegd na 48 minuten:
Waar ik schreef:
((10.000 * 31 * 3) + (9.500 * 364 * 3))/36.500 = eur 28,63 rente.
moet dit natuurlijk zijn:
((10.000 * 31 * 3) + (9.500 * 334 * 3))/36.500 = eur 28,63 rente.