Is sparen bij de ICBC-Bank verantwoordt qua risico?

ICBC-bank heeft een bijkantoor in Amsterdam en een Europees hoofdkantoor in Luxemburg.
Het depositogarantiestelsel van Luxemburg is van toepassing.
Kans op koers-,valuata-, of andere risico's?
Na Isesave nog kiezen voor buitenlandse bank?
Hartelijk dank voor elke reactie!

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedoeling: 1-jaars Deposito = 2.94%. Dit is bijna 1% hoger dan de meeste andere 1-jaars Deposito's.
Lijkt qua risico te overzien door de relatief korte looptijd en de goede fin.positie van ICBC.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1.1K

Het beste antwoord

Deze bank valt onder het Depositogarantiestelsel van Luxemburg. Bij een faillissement moet je de claim in Luxemburg indienen. Kijk je naar de rente dan biedt deze bank 2,00 % voor vrij opneembaar sparen. Een aantal bekende Nederlandse banken bieden 2,15 %. Waarom kiezen voor een minder bekende Chinese buitenlandse bank. Er zijn voldoende goede alternatieven in Nederland.

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvulling voor Spaar Deposito 1 jaars 2.94%:
Rente is nu tijdelijk wel hoger. Aanvragen kan niet online, gaat via formulieren invullen in het Engels of Chinees. Een betaalrekening bij ICBC openen is verplicht en dient als tegenrekening voor depositorekening. Verder kan het een nadeel zijn dat alle communicatie en invullen van formulieren alleen in het Engels of Chinees is. Bij problemen en aanspraak maken op depositogarantiestelsel geld ook dat de claim in Luxemburg moet worden ingediend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen koers of valutarisico want de munteenheid van Luxemburg is net als bij ons de euro.
Maar er geldt in Luxemburg een depositogarantiestelsel van € 50.000,00, dus de helft van het in Nederland door de Nederlandse Bank gegarandeerde maximum van
€ 100.000,00 per persoon.
11 jaar geleden
Bijkantoren van buitenlandse banken, die in een ander EU-land zijn gevestigd, vallen onder de garantieregeling van het betreffende EU-land. De ICBC is actief in Nederland als een bijkantoor van ICBC (Europe) S.A. welke haar hoofdkantoor heeft gevestigd in Luxemburg. De ICBC valt dus onder het depositogarantiestelsel van Luxemburg, Association pour la Garantie des Dépôts Luxembourg (AGDL). De maximale dekking is 100.000 EUR (of vergelijkbare koerswaarde, dus niet aanschafwaarde, in vreemde valuta) per rekeninghouder. Deze limiet is gebaseerd op de limiet die geldt in de Eurozone (100.000 euro) en wordt in 2015 opnieuw bepaald.