Dat is niet voorgeschreven, maar moet iedereen zelf weten. Het is natuurlijk altijd verstandig om wat te sparen als je de beschikking hebt over meer geld dan nodig voor de gewone uitgaven. Want dan bouw je wat op voor eventuele magere jaren.
11 jaar geleden
net zo veel als je wilt er is geen leeftijds grens voor spaargeld wel een bedrag wat maximaal vrij is gesteld voor de vermogensbelasting € 22.350
11 jaar geleden
Als je er vanuit mag gaan dat een 19 jarige pas 1 jaar werkt, (vanaf zijn 18e dus) kan je vanaf die tijd pas fatsoenlijk sparen. (Dat is dus voor iedereen anders, ook hangt het van je salaris en uitgave af)

1 jaar werken is ongeveer voor een gemiddeld persoon 12.000 euro in het jaar netto. Spaar je de helft, dan zou 6000 euro een antwoord kunnen zijn. (maar ook hier weer voor iedereen anders.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bij baantjes dan?? Dan kan je ook heel goed sparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de kosten van levensonderhoud?
Dat ligt aan of je werkt of studeert of nog verder wilt studeren, of je een huis hebt of niet of wilt gaan kopen of gaan huren, of je samenwoont of nog thuis woont of alleen woont en aan wat je met dat spaargeld wilt gaan doen en waarschijnlijk nog honderden andere opties.

Sparen is ALTIJD verstandig, probeer zoveel mogelijk te sparen en bedenk bij elke uitgave of je die wel echt nodig hebt, denk er liever nog een dagje of meer over na.

Teveel mensen op deze leeftijd zijn al gaan lenen omdat ze denken dat ze hetzelfde moeten kunnen kopen als anderen, dat ze daar op de één of andere manier recht op hebben. Teveel mensen komen daarom tegenwoordig al op jonge leeftijd in de financiële problemen.

Mijn antwoord: Daar is geen maximum bedrag voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Nibud heeft hier een rekenprogramma voor. Zie de link hieronder. Dit geeft een globaal beeld van wat je aan spaargeld zou moeten hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik had de verkeerde link. Hierbij de juiste link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je weinig aan dit advies als je nog thuiswonend bent, verder lijkt het me een prima berekening.