Ik heb m'n spaargeld bij Argenta ondergebracht. Is dat een goeie keuze ?

Ik zat bij Aegon maar die verlaagde in 2 maanden tijd de rente naar 1,9 %. Argenta is nu de hoogste met 2,8%. Dat scheelt nog al wat. Heeft iemand ervaringen met Argenta ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
4.9K

Antwoorden (2)

Ja, dat is een goede keuze, want Argenta biedt op dit moment de hoogste rente op een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden. Of het een goede bank is, is eigenlijk niet zo belangrijk. Alle banken staan onder streng toezicht, dus je hoeft er niet bang voor te zijn, dat ze b.v. geen rente zullen betalen of dat je niet bij je geld kunt komen. Als je er niet meer dan 100.000 Euro spaart zit je ook veilig, want je krijgt je geld altijd terug, omdat Argenta onder het depositogarantiestelsel valt.

Overigens is de hoge rente die Argenta biedt wel een moment-opname. Het kan dus zomaar zo zijn, dat over 2 maanden MoneYou of Centraal Beheer weer hoger zit. Maar dan kun je gewoon weer switchen.

Wil je nog iets meer rente vangen, dan zou je kunnen overwegen spaargeld wat je niet direct nodig hebt, op een deposito te stallen. Voor 1 jaar vast, kun je bij b.v. LeasePlan al 3,2% vangen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Bank valt NIET onder het depositogarantiestelsel, maar onder het Belgische "Beschermingsfonds voor deposito's en financiele instrumenten"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. Maar ook in Belgie noemen ze dat ook gewoon depositogarantiestelsel. De bank noemt dat woord zelf, en de consumentenbond noemt het inzake Argenta ook. De garantie is ook gewoon 100.000 Euro, en het enige verschil is, dat je in Belgie de zaken moet afhandelen mocht Argenta over de kop gaan. Maar gelukkig is Belgie geen IJsland of Estland, dus allerlei vervelende IceSave-problemen hoef je niet te verwachten. Komen er toch problemen, dan zal het net zo makkelijk zijn om je geld terug te krijgen, dan wanneer een bank met een Nederlands depositogarantiestelsel op de fles gaat.
Zowel met Aegon als met Argenta heb ik de nodige ervaring. Aegon introduceerde het 'Eigen Stijl Sparen'. In het begin een aantrekkelijke rente om klanten binnen te halen, maar na verloop van tijd bleek de rente tot een minimum te zijn gezakt. Aegon heb ik om deze reden vorig jaar dan ook definitief vaarwel gezegd. De Argenta Bank is een prima bank met vrijwel altijd de hoogste spaarrente. Het is een van oorsprong Belgische bank met een vestiging in Nederland. Je kunt vrijwel alles online regelen, maar als je belt (tegen normaal tarief) of mailt wordt je ook uitstekend geholpen. Het spaargeld valt onder het Belgische garantiestelsel, maar dit biedt dezelfde zekerheden als in Nederland en is gegarandeerd tot Euro 100.000.- per rekeninghouder. Bij Argenta kon je lange tijd ook een (kosteloze) betaalrekening aanhouden, maar hiermee zijn ze helaas gestopt. Argenta doet het in mijn ogen erg goed, zeker in vergelijk met de traditionele banken in Nederland, waar de service steeds verder achteruit holt en waar je inmiddels voor alles moet betalen. Ik heb al jarenlang mijn spaarrekening bij Argenta en ook mijn kinderen hebben de weg ernaar inmiddels gevonden. De rente op de Argenta Jongerenspaarrekening (zonder beperkende voorwaarden) bedraagt momenteel 2.95%.