Wat gebeurd er met je spaargeld op een creditcard indien je iets betaal met je card?

Om een hoger bestedingslimiet te hebben (en omdat je er ook nog eens rente over krijgt) spaar ik op mijn creditcard (CC) door er een bepaald bedrag op te storten.
Stel nu dat ik de CC gebruik om iets te kopen, wordt dit geld dan meteen van het spaar-saldo afgeboekt of krijg je hiervan gewoon de rekening na 3-4 weken zoals betalingen zonder spaar saldo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1.1K

Het beste antwoord

Logischerwijs wordt er bij een positieve balans op de creditcard eerst van die balans afgeboekt.

Je kunt een creditcard zien als een rekening waarbij het beginsaldo 0 is. Als je betalingen doet dan gaat het saldo onder 0. Als je de rekening maandelijkse betaalt, dan wordt het saldo weer 0. Als je extra geld stort, dan wordt het saldo hoger. Stel je saldo is 0 (want je hebt net de schuld afgelost). Je stort €500. Het saldo is dan €500. Met iedere betaling vermindert het saldo, maar je pas na besteding van meer dan €500 zal je onder 0 raken.

Stel, de bestedingslimiet is €1500 (dus maximaal mag je tot minus 1500 gaan). Je hebt €500 overgemaakt naar je creditcard en je saldo is dan €500.

Variant 1:
Je geeft €300 uit. Je krijgt het maandelijkse rekeningoverzicht. Je saldo is nu €200 (en je bestedingslimiet €1700). Je hoeft niet bij te betalen, want de balans is positief.

Variant 2:
Je geeft €1000 uit. Je krijgt het overzicht. Het saldo staat nu €500 onder nul. Je moet €500 betalen om de balans weer op 0 te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij Visa krijg je pas vanaf een bedrag van € 500 rente. Om rente te krijgen moet je er dus voor zorgen dat je altijd een bedrag van minimaal € 500 op je rekening hebt staan.

Per 1 juli 2012 ontvang je een creditrente van
van 2,6% bij een positief saldo vanaf € 500,-.
(bron ICS)

De Visa creditcard wordt in Nederland aangeboden door International Card Services (ICS). Dat is weer een volle dochter van Fortis Bank Nederland. Op de website van De Nederlandse Bank kan iedereen controleren of een aanbieder een bankvergunning heeft. ICS heeft sinds 2006 zo'n vergunning, mag dus betaal- en spaardiensten aanbieden en valt onder het depositogarantiestelsel. Dit houdt in dat bedragen tot € 100.000 aan `spaargeld' op uw creditcard gegarandeerd zijn. Houdt u er wel rekening mee dat u over de eerste € 500 geen rente ontvangt. Overigens biedt ICS in Nederland ook de Mastercard aan. Daarop wordt geen spaarrente vergoed.
(bron:
http://www.bankopleidingen.nl/artikelen/page-112)