Kan iemand mij helpen met economie?

Ik was dus economie aan het maken en ik kwam bij een opgave waar ik serieus niks van snapte..

Vul het onderstaand schema in, ga ervan uit dat de rente op de spaarrekening blijft staan:
(RB HP = Rentebedrag hele periode)
Spaarbedrag | rente% | periode | eindbedrag | RB HP |
5.200 4,5% 3 jaar

Oke, je moet dus het eindbedrag invullen en de "RB HP".
Bij de antwoorden staat:
Einbedrag = 5.200 x 1,045 x 1,045 x 1,045 = 5.934,06;
totale rentebedrag = 5,934,06 - 5.200 = 734,06.

Hier snap ik dus helemaal niks van, kan iemand mij uitleggen hoe dit is gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
1K

Antwoorden (3)

Beginbedrag 5200 daar komt 4,5% rente op in het eerste jaar. Dus 5200 x 1,045, op deze uitkost komt dee rente van het tweede jaar, en op de uitkomst daarvan de rente van jaar drie, vandaar de berekening 5200x1,045x1,045x1,045 dus rente over rente.

Vervolgens hen je een totaalbedrag minus het oorspronkelijke bedrag en daar heb je RB HP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het 5200 x 1,045 en niet nog gedeeld door 100?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je ook kunnen doen dat zie je heel goed, maar ze proberen de berekening kort te houden. Maar het komt.op hetzelfde neer. 5200/100x104,5 of direct 1,045, hier zeg je eigelijk laat de 5200 staan en doe daar 4,5 procent bij op, ff lastig he, maar probeer maar eens op je platgeslagen zakjapanner (rekenmachine), succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tweede jaar is het uitgangspunt geen 5200 meer, maar
5200 plus de rente van het eerste jaar.
Ik neem aan dat het begrip rente wél bekend is.

4,5% rente betekent dat je een bonus krijgt omdat je geld hebt staan op een rekening. In dit voorbeeld wordt er uit gegaan van 4,5% per jaar.

Wat nemen ze nu aan in de voorbeeld:
De rente is 4,5% op jaarbasis.
Je begint met 5.200 euro.

Nadat er een jaar lang 5.200 euro op de rekening heeft gestaan, wordt er rente betaald. Om uit te rekenen hoeveel dit is, wordt het percentage opgeschreven in decimalen:
4,5% = 0,045.

Er komt nu dus op jou rekening:
5.200 x (1+0,045) = 5434 euro.
De 1 staat voor het bedrag wat voorheen al op jou rekening stond. Dit blijf staan. De rente die je over dit eerste jaar hebt gekregen is nu dus: 5434-5200=234 euro (het totaal minus het geld wat je erop hebt gezet).

Het jaar erop krijg je "rente op rente." Hierdoor wordt de rekensom:
5434 x (1+0,045) = 5678,53

Het jaar erop hetzelfde:
5678,53 x (1+0,045) = 5934,06

Ten slotte wordt het totaal rentebedrag berekend: 5934,06-5200=734,06 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"5.200 x (1+0,045) = 5434 euro.
De 1 staat voor het bedrag wat voorheen al op jou rekening stond. Dit blijf staan." ik snap nog steeds niet echt waarvoor die 1 er staat ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat deze 1 er niet staat, dan staat er nadat jij "rente" hebt gekregen opeens maar 234 euro op de rekening. Je bent dan bijna 5000 euro armer! Dat kan natuurlijk nooit. Een andere rekenmethode is:
5200/100= 52 (1 procent rente is 52 euro)
52 x 4,5= 234 euro aan rente
5200+234=5434 euro nadat je rente hebt gekregen. Is die rekenmethode duidelijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je 234 x 3 doet krijg je 702, of zit ik nu weer verkeerd te denken? krijg ik dan weer rente over die 234 elk jaar? ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe doe je hetzelfde, maar je slaat een stap over. Vraag je leraar voor uitleg over de andere werkwijze. Deze scheelt veel kostbare tijd op je toets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervolgens krijg je wéér 4,5 % over 5200 euro (dus 234 euro) én rente over die 234 euro (die staat immers na de eerste keer rente óók op je rekening).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wacht.. dan krijg ik natuurlijk weer rente over die 5434 euro.
In iedergeval bedankt!, kan me leraar alleen deze week niet bereiken .. en moet echt verder leren.
5.200 is het bedrag dat in het begin op de rekening staat, zonder rente.

1.045 is de groeifactor en staat in dit geval voor het rentepercentage, elk kaar krijg je 4.5% rente bovenop je oude bedrag (5200)

Zij hebben 1.045 3x geschreven aangezien het rentepercentage geldt voor 3 jaar. Dus eigenlijk staat er:
5200 + 1.045% rente over het eerste jaar, dan 1.045% rente over het tweede jaar (Let op! Het tweede jaar staat er meer geld op de rekening aangezien de rente van het eerste jaar er al bij zit!)

Eigenlijk staat er dus ook 5200 x 1.045 tot de macht 3
Als je dat intikt op je rekenmachine dan krijg je dit:
5200(rentebedrag x 1.045(rentepercentage)3(tot de macht 3, 3 jaar lang)
5200x1.045macht3 = 5934,06 (5623,06 is het bedrag dat er na 3 jaar op je rekening staat)
WIl je weten wat het totale rentebedrag is dat je ERBIJ hebt gekregen, dan neem je het nieuwe bedrag dat je hebt (5934,06) - je originele bedrag (5200) wat je over houdt (734,06) is wat je erbij hebt gekregen.

Hopelijk snap je het, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus.
Alleen al voor het vele schrijfwerk.
+1