Is de hypotheekrente hoger voor zakelijke klanten?

Dus in vergelijking met andere particulieren.

2 jaar geleden
in: Lenen
1.4K
ronron1212
2 jaar geleden
Tarief rente niet maar de voorwaarde zijn veel hoger
https://www.zakelijkbankieren.nl/particulier-of-zakelijk-lenen-als-ondernemer/
HannekeJanssen
2 jaar geleden
een zakelijke klant is geen "andere particulier".
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Een onduidelijke vraag. Zoals al in andere reactie vermeld: " een ondernemer is geen andere particulier" Dus wat bedoel je? - een hypotheek ter financiering van een bedrijfspand?
- een hypotheek t.b.v. iemand die NIET in loondienst is? Bijv. ZZP-er of eigenaar van een eenmanszaak, BV of anderszins. En is dat dan voor een pand wat gebruikt wordt om zelf te wonen of om te verhuren of.....?
Zonder volledig(er) beeld is er eigenlijk geen zinnig antwoord te geven
erotisi
2 jaar geleden
Er had dus inderdaad : dan anderen zoals particulieren, moeten staan..Het gaat mij dus om bedrijven die een hypotheek afsluiten voor hun aan te kopen bedrijfspand.

Antwoorden (1)

De rente voor een zakelijke hypotheek ligt hoger dan een particulieren hypotheek:
https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/producten/financieren/zakelijke-hypotheek/index.html
De particuliere hypotheken liggen nu rond of onder de 2%
https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypotheken/actuele-hypotheekrente/index.html

De ABN zal hier niet heel erg mee afwijken t.o.v. de andere banken. Ze volgen elkaar altijd wel.
Afsluitkosten e.d. zullen waarschijnlijk ook wel hoger liggen dan bij particuliere hypotheken. Dit denk ik omdat ik weet dat de tussenvorm, namelijk mensen met een eigen zaak die particulier een hypotheek willen aanvragen, betalen ook een hogere vergoeding (omdat de bank meer moet controleren voordat ze een hypotheek mogen / kunnen aanbieden en elke minuut die ze besteden moet betaald worden).

Ik weet niet of je zakelijk ook verplicht bent om een adviesgesprek voor hypotheken af te nemen (tenzij je een test maakt die laat zien dat je weet waar je het over hebt).
------
Voor de allereerste zin had ik een kleine toevoeging, in mijn hoofd stond deze er wel:
Zakelijke hypotheken liggen hoger, namelijk tussen de 2 en 5% (zie ook de link).
Particuliere hypotheken liggen momenteel ongeveer rond of onder de 2% (maar gaan zeker niet naar 5% toe).
Toegevoegd op 19 september 2021 17:04: tekst