Mag de woningbouw een schuld die al in de schuldhulpverlening zit, verekenen met je verhuisvergoeding?

Dag mensen...eigenlijk 2 vragen in 1 (nov 2020)
Als je een bewindvoerder hebt en hij de huurschuld in het schuldhulptraject heeft gestopt.Mag de woningbouw de verhuiskostenvergoeding ( ivm sloop huis..de oprotpremie) dit dan verekenen met het schuldbedrag.?
As je daarbij ook een uitkering hebt en de woningbouw stort het geld op de rekening van bewindvoerder..mag je het dan houden.?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Lenen
2.4K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat zegt je bewindvoerder? Het lastige is, dat je ook verplicht nieuwe kosten/schulden moet gaan maken om te verhuizen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is vrijwillig bewind.
Dit heb ik nog niet gevraagd aan hem.

Antwoorden (1)

Normaal gesproken mag de verhuurder de verhuiskostenvergoeding verrekenen met de openstaande huurschuld. Of dat ook mag als die huurschuld al is opgenomen in een schuldhulptraject weet ik niet zeker. Maar eigenlijk doet dat er niet zoveel toe. Als de huurschuld niet wordt verrekend, wordt het hele bedrag van de verhuiskostenvergoeding op rekening van de bewindvoerder gestort. Het is de taak van de bewindvoerder om ervoor te zorgen dat de schulden zo snel mogelijk worden afgelost, indien mogelijk sneller dan is overeengekomen met de schuldeiser(s). De bewindvoerder zal het extra geld dus willen gebruiken om de schulden sneller af te lossen.

Omdat je verplicht moet gaan verhuizen en je daar vaak extra kosten voor moet maken, kun je wel met je bewindvoerder in overleg over een deel van de vergoeding die je kunt gebruiken voor de verhuiskosten. Het gaat dan alleen om de echt noodzakelijke kosten om te kunnen verhuizen, dus niet om van het geld een nieuwe bank en leuk behang te kopen.

Welk bedrag daarvoor minimaal nodig is, hangt af van je situatie. Wat kun je zelf doen, of met hulp van vrienden en familie? Heb je een rijbewijs en auto, of iemand van je vrienden of familie die een paar keer wil rijden, eventueel met een geleende (of desnoods gehuurde) aanhanger.

Hoewel de verhuiskostenvergoeding in principe ook is bedoeld om je nieuwe woning te kunnen schilderen, behangen, voorzien van nieuwe vloerbedekking en gordijnen, is dat niet perse noodzakelijk om te kunnen verhuizen en in je nieuwe woning te kunnen wonen. De bewindvoerder zal dan ook geen geld (of hooguit een beetje) aan jou beschikbaar stellen om je woning in te richten.
Toegevoegd op 11 november 2020 19:40: bron