Kan ik direct een ander huis kopen nadat ik mijn eigen huis heb verkocht met de overwaarde waarmee ik mijn doorlopende krediet heb afgelost?

Ik wil graag verhuizen. Ik heb op dit moment een hypotheek van €220000 en een doorlopend krediet van €50000. De verwachtte verkoopprijs ligt rond de €300000. Dit betekent dat ik dus genoeg overwaarde heb om mijn krediet af te lossen. In verband met dit doorlopend krediet kan ik nu niet voldoende hypotheek krijgen voor mijn eventuele volgende woning. Mijn vraag is dan ook: kan ik, als mijn huis verkocht is, direct een ander huis kopen? Of moet ik bijvoorbeeld eerst gaan huren of kan ik gelijk overstappen naar de nieuwe woning? Dit zou natuurlijk een hoop tijd schelen en een extra verhuizing.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Lenen
1.6K

Antwoorden (2)

Je kunt direct een ander huis kopen mits je voldoende inkomen hebt voor het aan te kopen huis, maar vanwege de 'bijleenregeling' zal de rente over die 50k die je tekort gaat komen omdat je die op het krediet aflost (neem even aan dat je geen spaargeld hebt, anders had je het krediet niet gehad) niet aftrekbaar zijn.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Mijn inkomen ligt hoog genoeg om de benodigde hypotheek te krijgen (€370000). Het probleem nu is het doorlopend krediet dat teveel drukt op het te verkrijgen hypotheekbedrag. Maar als ik jou goed begrijp kan ik direct na de verkoop van mijn huidige woning het krediet aflossen en doorstromen naar de volgende woning.
paulus811
3 jaar geleden
Ja en nee, je kunt je krediet pas aflossen nadat je de opbrengst van je huidige huis binnen hebt en dat is bij de sleuteloverdracht bij de notaris. Van je nieuwe huis krijg je pas de sleutel nadat jij het geld bij de notaris hebt gestort en sleuteloverdracht heeft plaatsgevonden. Je kunt met de bank overleggen of er mogelijkheden zijn om dat probleem te overbruggen.
Nee, Het antwoord is altijd nee.
Je kan wel direct een ander huis krijgen.
Overwaarde met doorlopend krediet , aflossing is het antwoord. NEE!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je bedoelt dat je met de overwaarde je krediet niet mag aflossen? Dit is niet waar, alleen krijg je voor dat deel geen belastingaftrek meer. Je overwaarde mag je in principe overal voor gebruiken.
ronron1212
3 jaar geleden
Onderbouwing ontbreekt @LatifaMY
Thecis
3 jaar geleden
Net zoals in het echte leven als je nog bij je ouders woont. Het antwoord is gewoon nog steeds Nee.
Spijtig.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis dat is dus niet waar allen de rente aftrek vervalt. Even goed lezen en begrijpen waar het omgaat en niet van die stellige dingen zeggen.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Dit is een troll. Net gemaakt en een paar rare antwoorden gegeven. De beantwoorder weet volgens mij heel goed waar ik naar verwijs.
Dus even iets verder kijken dan je neus lang is, verbanden leggen en weten dat ik niet zomaar een antwoord als dit geef.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis dat is het dus wel zonder enige kennis.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Sorry, maar ik volg je nu niet meer. Ik weet dat je kort en bondig antwoord, maar nu volg ik het gewoon niet meer. Mijn punt is duidelijk, je weet nu waarom. Weer een mysterie weg en wellicht dat elk antwoord nieuwe vragen op roept. So be it.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis het is moeilijk gewoon te lezen maar jouw opmerking over troll doe hier verder niets to Je kunt gewoon een credit aflossen met een overwaarde.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Je mist mijn punt totaal. Maar ik het jouwe ook. Wellicht gebruik maken van interpunctie en even terug lezen wat je schrijft. Maar ik zal door ook wel eens fouten in maken. Maar als je je beter voelt door gelijk te krijgen op een punt wat ik niet maakte (en uitleg gegeven heb waarom het afweek), bij deze. Je hebt helemaal gelijk.