Kan ik het geld van een lening terugkrijgen?

Ik heb een vriend meerdere malen geld geleend. De bedragen variëren tussen de 100 en 1500 euro en in totaal gaat het om zo'n 21.000 euro. Hiervan is zo'n 4000 euro contant. Sinds kort ben ik erachter dat hij van dit geld altijd drugs heeft gekocht terwijl hij mij verzekerde dat het om huur ging en hij me hier telkens bewijs voor liet zien. Intussen heb ik een aangetekende dagvaarding gestuurd en heb ik een incassobureau ingeschakeld.
Ik heb van elke transactie ook een app-conversatie bewijs dat het om een lening gaat. Er zijn echter nooit concrete afspraken gemaakt over de terugbetaling en er staat hierover niets op papier. Als reactie op mijn brief en het incassobureau geeft hij wel toe dat er geld geleend is maar ontkent hij de hoogte en geeft hij aan dat er geen afspraken zijn overschreden qua betaling.
Kan ik een zaak tegen hem aanspannen of naar een gerechtsdeurwaarder gaan? Maak ik wel kans met mijn bewijsmateriaal?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Lenen
3K
crispy
3 jaar geleden
De vraag die je stelt, of je het kan terugkrijgen, is hier natuurlijk niet te beantwoorden. Hooguit kan je tips krijgen wat de beste weg is om te bewandelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/incasso-en-betalingsachterstand/onderhands-lenen/
Dat kan een lange moeizame weg worden.
Of u kans maakt? Zonder enig inzicht in het karakter van degene waaraan u het geld onderhands hebt uitgeleend, is er geen zinnig woord over te zeggen.
In ieder geval moet u beginnen met schriftelijk per aangetekende brief met ontvangstbevestiging, te eisen dat u binnen een bepaalde termijn het geld terug wilt.
Computoon
3 jaar geleden
En een advies voor de toekonst: nooit geld lenen aan vrienden, zeker niet voor dat soort bedragen. Daar hebben we banken voor. Als iemand geen lening kan krijgen bij een bank zou dat er al op kunnen wijzen dat de terugbetaling een probleem gaat vormen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor de reacties. De situatie is dat de aangetekende brief is verstuurd met daarin een voorstel. Hierop heeft hij gereageerd dat hij het niet eens is met het totale bedrag en dat hij op dit moment niet in staat is het bedrag te betalen. Nu naar incassobureau gestapt en zij hebben een openstaande vordering gestuurd. Hierop heeft hij weer gereageerd dat hij het niet eens is met het bedrag en dat er geen afspraken zijn gemaakt qua datum van terugbetaling en dat hij dus mij nog niets verschuldigd is. Feit blijft dat ik van zo'n 17k alle losse bedragen via bankrekening heb overgemaakt en van alle bedragen app-verslagen heb van dat het een lening is. Hij geeft wel toe dat er geld geleend is maar heeft blijkbaar een ander bedrag in z'n hoofd. Hij is op het moment in behandeling bij verslavingszorg en het gaat goed met hem. Hij heeft nog een baan en is bij mijn weten bezig met veel schulden af te lossen. Heeft iemand enig id of het verstandig is qua investering om naar kanton te gaan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Gertdevries, U schrijft: is het qua investering verstandig om naar kanton te gaan?
Bent U een Vlaming?

Antwoorden (1)

Veel mensen denken onterecht dat een geldleenovereenkomst (ook wel ‘verbruikleenovereenkomst’ genoemd) alleen geldig is als deze op papier staat.
In de wet is bepaald dat aanbod (“Wil je geld lenen?”) en aanvaarding (“Ja, is goed, graag 10.000 euro.”) genoeg is om een overeenkomst tot stand te laten komen.
Met andere woorden, als er geen bewijs van de lening is, is het niet zo dat er geen leenovereenkomst is. Een leenovereenkomst kan op papier staan, zijn gesloten per e-mail, per fax, per SMS of via Whatsapp en geldt als deze mondeling is afgesloten.
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/incasso-en-betalingsachterstand/onderhands-lenen/
Sla stap 3 Hulp van een mediator maar over.
Start een incassoprocedure (heb je al gedaan begrijp ik)
Het Incassobureau is gestart met terugvordering en gaat de hoofdsom en eventuele rente terugvorderen. De incassokosten komen voor rekening van de schuldenaar.
Blijft betaling uit dan kan het incassobureau overgaan tot een dagvaarding om via de rechter het geld terug te vorderen. Met het vonnis kan beslag worden gelegd.

Hierop heeft uw vriend gereageerd met de mededeling : dat hij het niet eens is met het bedrag en dat er GEEN afspraken zijn gemaakt qua datum van terugbetaling en dat hij u DUS NOG NIETS verschuldigd is.
Dat is een onjuiste aanname, een gerenommeerd incassobureau of gerechtsdeurwaarder weet dat.
Wanneer geen afspraken zijn gemaakt over de termijn van terugbetaling geldt dat het uitgeleende bedrag ‘TERSTOND’ kan worden teruggevorderd. Dat staat in de wet.
Als het om een fiks bedrag gaat, maar degene die het heeft geleend niet wil betalen is het verstandig om via bv een advocatenkantoor een jurist in te schakelen om ervoor te zorgen dat u in elk geval serieus wordt genomen. Is er ook na tussenkomst van een jurist geen wil om het geleende geld terug te betalen dan kan de jurist een dagvaarding opstellen om ervoor te zorgen dat de zaak voor de rechter komt. Na een toewijzend vonnis kan eventueel beslag worden gelegd.
Degene die het bedrag moet terugbetalen kan de rechter echter wel vragen om uitstel. Als de rechter van mening is dat het niet redelijk is om onmiddellijk terugbetaling te vorderen, kan de rechter uitstel geven en zelf een termijn voor terugbetaling bepalen.
Bespreek uitgebreid met de jurist hoe u van een kale kip nog veren kunt plukken maar ruim 18 duizend euro is best wel een fiks bedrag om moeite voor te doen.
De bronnen zijn bedoeld als toegevoegde info, niet meer dan dat.