Wanneer moet je je studentenreisproduct terugbetalen?

Ik ben gestopt met mn studie in het 1e jaar van de uni. Ik heb hiervoor een hbo propedeuse gehaald. Nu ben ik per 1 februari gestopt. Moet je nu je studentenreisproduct voor die maanden die je uni hebt gedaan terug betalen of wordt het alsnog een gift als je alsnog een diploma haalt ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Lenen
7.8K

Antwoorden (1)

Voor de maanden studiefinanciering of studentenreisproduct die je tijdens je opleiding aan de universiteit hebt gebruikt, gelden dezelfde regels als voor de maanden tijdens je hbo-studie.

Haal je een diploma binnen 10 jaar nadat je voor de eerste keer studiefinanciering of studentenreisproduct ontving, dan wordt het omgezet in een gift. Haal je geen diploma, of niet binnen die 10 jaar, dan moet je het terugbetalen. Niet alleen die maanden van dit studiejaar tot 1 februari, maar ook die tijdens je hbo-opleiding.

Wil je nog een andere studie gaan doen, dan worden alle maanden die je tot nu toe al reisproduct hebt gehad afgetrokken van het totaal dat voor je studie mogelijk is. Voor een hbo-opleiding heb je in totaal recht op 5 jaar reisproduct. Als je nu al 1,5 jaar reisproduct hebt gehad, heb je dus nog recht op 3,5 jaar. Duurt de studie die je nog wil gaan doen 4 jaar, dan moet je dus tijdens een deel van je studie zelf je reiskosten betalen.