Wat gebeurd er na een rentevaste periode bij een hypotheek?

Hallo,

Begin 2020 loopt onze renteperiode van 10 jaar af op onze hypotheek.
Wij hebben een bankspaarhypotheek van 30 jaar met een rentepercentage van 3,9 procent voor 75 procent en 25 procent aflossingsvrij voor 5,1 procent.
Ik heb begrepen dat je gewoon een nieuw aanbod van de banu krijgt?
De rente ligt nu een stuk lager en in neem aan over een jaar ook nog. Gaan we dan ook meer overhouden?
De hypotheekvaiant is nog wel goed toch? Natuurlijk gaan we over een jaartje naar onze adviseur maar ik ben toch alvast benieuwd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Lenen
2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Er zal dan tegen de dan geldende rentes een nieuw periode afgesproken kunnen worden. Als de rente lager is zal je inderdaad minder rente hoeven te betalen.
paulus811
5 jaar geleden
Je neemt aan dat de rente dan nog steeds laag is, hoezo? Op basis van wat neem je dat aan? Je kunt nu al een adviseur vragen of het wellicht zinvol is om nu al een nieuwe rentevast periode te nemen, dan heb je zekerheid m.b.t. de rente. Je betaalt dan wel boeterente, maar omdat de resterende periode kort is, kan het wel eens meevallen. Je kunt dan ook overwegen om naar een andere hypotheekverstrekker te gaan.

Antwoorden (2)

Als de rente tegen die tijd nog steeds laag is krijg je een aanbod met een lagere rente dan je nu hebt. Als je minder rente moet betalen zijn de kosten voor jouw lager. Maar je krijgt ook minder geld terug van de belasting over de betaalde rente.
5 jaar geleden
Je krijgt zo'n drie maanden vooraf een nieuw aanbod van je bank. Waarschijnlijk met verschillende keuzes in rentevaste periode; je hoeft niet persé weer voor 10 jaar vast te zetten.
De rente ligt nu veel lager, waarschijnlijk over een jaar ook nog wel. Dus je gaat dan minder rente betalen en krijgt daar dus ook minder hyoptheekrente-aftrek van de belasting over. Dus wellicht even je teruggave aanpassen om niet het jaar erop bij de aangifte te hoeven terugbetalen.
Als je minder rente betaald, krijg je ook minder rente op het bankspaardeel. Dus je maandelijkse inleg hier zal omhoog gaan als je hetzelfde eindbedrag wil behalen. De bankspaarregeling is intussen afgeschaft dus je zal hier weinig meer aan mogen veranderen (zelf wilde ik vorig jaar met een extra storting het eindbedrag verhogen, maar dat mocht niet).
Uiteindelijk zal je er met een lagere rente alsnog, netto, op vooruit gaan.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Precies, mensen focussen zich teveel op de lage rente maar vergeten dat de maandelijkse inleg voor de spaarpot omhoog gaat. Soms is het beter om een iets hogere rente te nemen, vooral als de spaarpot al flink gevuld is.