Is er verschil tussen een prepaid debitcard en een prepaid creditcard?

Als er geen verschil is waarom kiest men dan voor een prepaid debitcard of prepaid creditcard. Heeft dat iets te maken met de BKR toetsing?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
4.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Voor zover ik het kan vinden is het hetzelfde product met (afgezien van de superspecifieke voorwaarden van de uitgever) dezelfde voorwaarden. Men kiest dus niet zozeer voor de een(ppcc) of de ander (ppdc) als wel voor de ene uitgever of de andere die hun product soms net iets anders noemen. Beide hebben geen BKR-toetsing nodig, aangezien je er niet echt rood op kan staan (kan soms als de jaarlijkse kosten betaald moeten worden en er op dat moment geen of onvoldoende tegoed op staat, wat dan zo snel mogelijk weer geïncasseerd wordt). Als ik er naast zit en dat middels bronnen duidelijk wordt, dan nog mooier.
Inekez1
5 jaar geleden
https://mijndebitcard.nl/is-een-debitcard-hetzelfde-als-een-prepaid-creditcard/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@KeesWim, inderdaad worden termen makkelijk door elkaar gebruikt. 't Lijkt hetzelfde. maar is het niet. De reden waarmee de aanbieders het aanschaffen van de prepaid creditcard promoten is dat men met deze debitcard geen schulden kan maken. Niets is minder waar. Als men zijn maandelijkse leefgeld erop zet voor het aankopen van spullen, terwijl men dan de bakker, de groenteboer en de huur niet kan betalen, lopen de schulden aardig op. Men gelooft toch niet dat deze uitgevers deze betaalmogelijkheden in het leven hebben geroepen omdat zij zoveel van ons houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.alleszondercreditcard.nl/prepaid-creditcard/
LeonardN
5 jaar geleden
Als men zijn maandelijkse leefgeld erop zet voor het aankopen van spullen, terwijl men dan de bakker, de groenteboer en de huur niet kan betalen, lopen de schulden aardig op De huur wordt dacht ik altijd betaald door de bewindvoering. Je maandelijkse leefgeld kan je ook in een kluis stoppen of verbranden. De bakker en de groenteboer daar koopt haast niemand meer, zeker niet op het bestedingsniveau van iemand die onder bewind staat, die gaat meestal naar een supermarkt, die willen altijd direct geld zien. Dus het argument is voor mij iig niet te volgen.

Het beste antwoord

Nee, er is geen enkel verschil. Een prepaid creditcard wordt ook wel een debitcard genoemd.
De debitcard is een betaalkaart waarmee u dus precies dezelfde mogelijkheden heeft als met een prepaid creditcard.
Heeft u een BKR-registratie? Dit is geen belemmering want u vraagt geen krediet aan. U maakt immers vooraf uw eigen geld over op uw eigen Debitcard.
.
Mastercard:
De Mastercard Classic debitcard is een vooraf oplaadbare prepaid creditcard waarbij een BKR toetsing niet aan de orde is. Je wordt dus altijd geaccepteerd.
.
N.B.
Een prepaid debitcard wordt meestal debitcard genoemd. Dat is wel verwarrend, omdat een debitcard eigenlijk een pinpas (betaalpas of bankpas) is.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @SimonV,Het is zoiets als: ik kook in potten, mijn kennissen koken in pannen. In Nederland zegt men stoel, in Vlaanderen zetel. De betekenis is gelijk.
Een nuancering wat betreft de acceptatie:
degene die onder beschermingsbewind staat wordt meestal niet geaccepteerd. Online kopen via een gerenommeerde website is ook niet mogelijk met de debitcard, alias prepaid creditcard. Sinds 1 januari 2014 wordt een door de rechter uitgesproken beschermingsbewind gepubliceerd in het openbare curatele- en bewindregister. Bij pinbetalingen d.m.v. de debitcard wordt automatisch elektronisch het banksaldo gecontroleerd. Een bewindvoerder, die inzage heeft in het gebruik van de bankrekening, kan enkele functies hebben laten bevriezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Drie benamingen voor één en hetzelfde product:
debitcard of debetcard of prepaid creditcard genoemd.
Dus niet: prepaid debetcard. Met de algemene creditcard heb je dus krediet als je iets koopt, bij de andere drie card-benamingen (één en hetzelfde product) moet de kaart eerst opgeladen worden. Via iDEAL of rechtstreeks via de bankrekening.
Daar zit het probleem bij beschermingsbewind.

Andere antwoorden (1)

De term "prepaid creditcard" is niet juist. Wanneer het een prepaid betaalkaart betreft, dan dien er altijd tegoed in het account te staan voordat je deze kunt uitgeven. Er is dus geen roodstand of krediet mogelijk. Een creditcard wordt uitgegeven obv van inkomen waarbij een roodstand mogelijk gemaakt wordt. Dit krediet kan vervolgens in termijnen worden terugbetaald of aan het einde van de maand zoals bij een AMEX card (ook wel een charge card genoemd). De reden dat het een prepaid creditcard genoemd wordt, heeft te maken met het feit dat we in NL Mastercard associeren met een creditcard, aangezien onze bankpassen nog Maestro/V-Pay kaarten zijn.In het buitenland worden bankpassen uitgeven door Mastercard/Visa als debit card, dus met dezelfde functionaliteiten als Maestro/V-pay bankpassen.

De juiste term is "prepaid debit card", en dit type card heeft nagenoeg dezelfde functionaliteiten als een reguliere bankpas. Het mooie is dat je deze cards kunt krijgen zonder BKR/VIS registratie, en dat is voor sommige mensen een uitkomst. Heb je bijvoorbeeld alleen toegang tot een basis bankrekening, dan kun je de prepaid debit card koppelen zodat je aankopen kunt doen online of winkels. Tot voor kort was de acceptatiegraad van Debit Mastercard 60% tov Maestro in NL. Echter vervangt Debit Mastercard Maestro in de komende jaren en gaat de acceptatie naar 100%.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
De juiste term is "prepaid debit card", en dit type card heeft nagenoeg dezelfde functionaliteiten als een reguliere bankpas. Nee het heeft nu juist nagenoeg dezelfde functionaliteit als een creditcard.
Iemand die een bankpas heeft en online iets wil betalen, terwijl de (buitenlandse) webshop enkel creditcard accepteert heeft dus baat bij een prepaid creditcard.
Iemand die een creditcard heeft en online iets wil betalen via iDeal heeft niks aan een prepaid debitcard. DAT is dan ook dus de reden dat het vaak prepaid creditcard wordt genoemd. Het heeft dezelfde functie voor de consument als een reguliere cc, behalve dan dat je dus niet met een mogelijke schuld komt te zitten. Dat is idd een contradictio in terminis, maar voor het publiek juist beter te begrijpen. Een prepaid debitcard is naast een tautologie veel verwarrender omdat het een heel andere functie vertegenwoordigt voor het publiek.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik ben bang dat je dat zelf ook de termen door elkaar haalt. Als land zijn wij redelijk uniek in ons zeer efficiënte en daarmee goedkope betaalsysteem. In het buitenland is een Debit Mastercard of Debit Visa de kaart gekoppeld is aan de "normale" betaalrekening, dit is bij onze Maestro bankpas. Als een buitenlandse website vraag om een Mastercard/Visa betaling, dan is dat dus niet perse een creditcard. Zoals eerder benoemd hebben we in NL de associatie met een creditcard bij de merken Mastercard of Visa. Vanaf 2024 gaan de NL'se banken alleen nog Debit Mastercard of Visa kaarten uitgeven. Daarmee wordt iDeal ook minder relevant. Overigens blijven de Maestro kaarten nog wel een aantal jaar te gebruiken, maar zullen langzaam aan uitgefaseerd worden. Van een tautologie is allerminst sprake, het betreft namelijk een voor opgewaardeerd saldo zonder roodstand. Een voor opgewaardeerde creditcard zou namelijk het hele idee achter een creditcard weghalen, namelijk gebruik maken van krediet.
LeonardN
2 jaar geleden
"Als een buitenlandse website vraag om een Mastercard/Visa betaling" Nee dat zeg ik nergens (merk op dat ik nergens Mastercard/Maestro Visa/Visa Electron zeg in de vorige reactie). Ik zeg als een buitenlandse website vraagt om een CC-betaling. Het gaat erom dat je incorrect ben in de functionaliteit. Nogmaals. Dit ding hier https://getsby.com/virtual-mastercard/virtual-green-card/ vervult dezelfde functie als een creditcard. Ongeacht de naamvoeringen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Prepaid_creditcard
"Een prepaid creditcard heeft vrijwel dezelfde mogelijkheden als een standaard creditcard."\ Dus niet:
De juiste term is "prepaid debit card", en dit type card heeft nagenoeg dezelfde functionaliteiten als een reguliere bankpas.
Totaal niet.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik wil je graag bedanken voor jouw inzichten.