Hoe kan ik mede-eigenaar worden van mijn partners woning?

Ik en mijn partner willen graag samenwonen. We hebben nu ieder een eigen koopwoning. In verband met zijn kinderen, zal ik mijn woning verkopen en bij hem intrekken. Wel wil ik dan mede-eigenaar worden van zijn koopwoning. Ik heb begrepen dat hij dan een deel van de woning aan mij verkoopt, over dit deel betaal ik overdrachtsbelasting (2%). Moet ik dan voor het deel dat hij mij verkoopt een eigen hypotheek afsluiten (of mijn huidige hypotheek meenemen) of kan ik mijn naam toevoegen aan zijn bestaande hypotheek? Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Lenen
10.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Trouwen en automatisch in gemeenschap van goederen in verleden tijd.
tinus1969
5 jaar geleden
Oeps, dit had een reactie moeten zijn.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, wat je schijft klopt echt van gene kanten. AGVG bestond alleen bij een huwelijk (en is sinds 2018 beperkt); niet bij samenlevingscontracten.

Antwoorden (2)

Een samenlevingscontract maken en het daar in beschrijven hoe jullie de bezittingen verdelen en het vermogen. Even naar de notaris
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag. Niet eens een begin.
tinus1969
5 jaar geleden
Het lijkt me zinvol met de hypotheekboer van je partner te gaan praten. Waarschijnlijk zal die namelijk eisen dat jullie samen schuldenaar worden van één hypotheek op jullie beider naam.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 een huwelijke of een partnerschap of een geregistreerd partnerschap indien dit in gemeenschap gaat wordt altijd alles beider eigendom. Dus met een samenlevingscontract is dat het zelfde mits vastgelegd bij een notaris. Een hypotheekverstrekker heeft daar niets mee te aken. Die bepalen niet of je wel of niet trouwt of een samenlevingscontract aangaat. Ze hebben er direct wel iemand bij waarbij de schuld te verhalen is.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, wat je schijft klopt echt van gene kanten. AGVG bestond alleen bij een huwelijk (en is sinds 2018 beperkt); niet bij samenlevingscontracten. De hypotheekverstrekker heeft er juist ALLES mee te maken. Alleen die kan (anders dan bij een huwelijk AGVG) helpen om het huis gezamenlijk eigendom te maken - in ieder geval begin je daar -en dat was de vraag.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 alles kan nog steeds er moet alleen wel om verzocht worden bij een huwelijk of samenlevingscontract het gaat niet meer als vroeger automatisch. Verder bijft alles zo asl ik schrijf kom anders eens met een link van niet
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 ik spreek trouwens uit ervaring heb dit zelf ook meegemaakt.
Bij de notaris kun je regelen dat de helft van de woning aan jou wordt verkocht.
Zijn hypotheekverstrekker zal daar mee moeten instemmen. En die stelt voorwaarden.
Hoe jij jouw deel financiert hangt helemaal af van de voorwaarden die de bank stelt.
Er zijn diverse mogelijkheden, waarbij het het meest voor de hand ligt dat je gezamenlijk een nieuwe hypotheek afsluit. Twee hypotheken (bij verschillende banken) is immers onnodig complex en duur. Zoek daarom een goede hypotheekadviseur.
Mijn advies: zet eerst de kosten op een rijtje, en overweeg dan opnieuw of dit is wat je wilt.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ik snap de min niet helemaal, want dit lijkt me een adequaat begin. Overigens denk ik, dat het niet mogelijk is om gezamenlijk een nieuwe hypotheek af te sluiten, omdat er geen sprake is van volledige verkoop; de oude hypotheek blijft dus bestaan.