Klopt het rentebedrag van mijn financiering?

Ik heb een financiering afgesloten van 15.000 euro voor 10 jaar.
Het maandbedrag is 156.15 euro. Het totaalbedrag komt uit op 18.738. (156,15 x 120 maanden) dus ik betaal 3.738 euro rente. Dit is theoretisch, want ik los extra af, maar dat doet niet ter zake.
Naar mijn idee klopt dit niet, want 4.7% van 15.000 = 705 per jaar = 58.75 per maand. Je lost af naar 0, dus het gemiddelde is de helft: 29,375 × 120 maanden = 3.525 euro.
Dus theoretisch gezien 213.
De financieringsmaatschappij kon mij niet goed uitleggen waar het verschil in zit, kunnen jullie dit wel?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Lenen
2K

Antwoorden (2)

Je lost af naar 0, maar dat gaat niet in een rechte lijn, dus het gemiddelde nemen gaat niet op.
Zie de toegevoegde grafiek (dit is dan wel een hypotheek maar het principe is hetzelfde: een vast maandbedrag). Hier kun je zien dat de rente steeds sneller minder wordt.
Hierboven leg ik uit waar jouw berekening mis ging, maar ik heb nog niet bevestigd dat de berekening van de financieringsmaatschappij klopt; volgens https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html klopt die.
Toegevoegd op 04 oktober 2018 16:36: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reactie.
Ik snap niet waarom je niet het gemiddelde mag pakken, omdat je naar mijn idee uiteindelijk meer rente betaalt dan 4.7%.
Maar het is zo dat dit antwoord wel duidelijkheid schept en ik ben blij dat het klopt. Ik weet nu dat het zo is, alleen vind ik het jammer dat ik het niet snap. Als het nu een aflossingsvorm had geweest, waarbij het maandbedrag omlaag had gegaan bij aflossing ipv de looptijd korter, had er dan iets anders uit gekomen?
Als je een vast bedrag per maand hebt (bestaande uit een aflossings- en een rentecomponent) dan is sprake van een annuiteit. De rentecomponent in het vaste bedrag dat je maandelijks aflost, is bij de eerste keer het hoogst want dan betaal je rente over het volledige leningbedrag. Die rentecomponent loopt in de loop van 10 jaar terug naar 0
De aflossingscomponent in het vaste bedrag dat je maandelijks aflost, loopt van vrijwel 0 naar maximaal.
De rentecomponent in de vaste maandbedragen wordt bij iedere aflossing lager omdat het bedrag waarover die rente berekend wordt ook steeds lager wordt.

Met een financiele rekenmachine of software op internet kun je de annuiteit berekenen als geleend bedrag, looptijd en rentepercentage bekend zijn.