MOet ik studiefinanciering terugbetalen?

Ik zit nu in mijn eerste jaar hbo, denk erover om volgend jaar een andere studie te gaan doen.
Ik vraag me nu af, als ik een ander studie ga doen. Moet ik dan zeker alle studiefinanciering terugbetalen die ik over dit eerste jaar heb gekregen van mijn studie.
Ik heb alleen een aanvullende beurs en een reisproduct.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Lenen
1.8K

Antwoorden (2)

Je moet die wel terugbetalen, maar niet nu al. Als je straks je andere opleiding hebt afgerond heb je een totaalschuld en daar is de afbetalingsregeling op van toepassing. Feitelijk komt het er dus gewoon op neer dat je door te wisselen van studie straks een hogere schuld hebt dan wanneer je meteen aan de 'juiste' studie was begonnen.
Toegevoegd op 02 mei 2018 12:45: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
-
De vraag gaat specifiek over de aanvullende beurs en reisproduct. Die worden in eerste instantie gegeven als lening, maar als binnen 10 jaar een diploma wordt behaald wordt die lening omgezet in een gift en hoeft dus niet worden terugbetaald.
Waar jij op doelt is de lening van DUO, die loopt op naarmate je langer studeert en moet altijd worden terugbetaald, maar vraagsteller geeft aan geen lening te hebben, alleen aanvullende beurs en reisproduct.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor aanvulling/correctie Inekez, ik had me alleen op het geleende bedrag gefocused.
Nee, als je binnen 10 jaar na de start van je eerste opleiding alsnog een diploma behaalt, worden de aanvullende beurs en reisproduct een gift, óók de beurs en ov die je hebt gekregen tijdens de niet-afgemaakte studie.
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
Ter aanvulling, de aanvullende beurs houdt op een gegeven moment wel op. Dus waarschijnlijk zul je het laatste jaar zonder moeten doen. Het reisproduct kun je nog een jaar nadat je geen recht meer op studiefinanciering hebt gratis gebruiken.