Je moet je hypotheek in 30 jaar annuitair aflossen als je rente wilt kunnen aftrekken. Betekent dit dat ik na 20 jaar kan stoppen met aflossen?

...en dat ik vanaf DAN dus geen rente meer af kan trekken? Of mag ik helemaal onder geen enkele voorwaarde stoppen met afbetalen gedurende die 30 jaar, als ik rente heb afgetrokken gedurende de looptijd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.8K

Het beste antwoord

U zult in elk geval aan uw betalingsverplichtingen van de bank moeten voldoen.
Dat betekent dat u niet zomaar kunt stoppen met het betalen van de maandelijkse hypotheekbedragen. De bank zal dan bij u aan de bel trekken omdat u betalingsachterstanden gaat krijgen.

Als u een aflossingsschema met de bank hebt afgesproken, maar kunt of wilt u niet voldoen aan de aflossingseis? Dan mag u geen rente meer aftrekken. Uw schuld (of lening) valt dan in box 3 (sparen en beleggen). Uw woning blijft in box 1 (inkomen uit werk en woning) en u moet dan het eigenwoningforfait aangeven. Voldoet u later weer wel aan de aflossingseis? Dan geeft u vanaf dat moment de schuld weer aan in box 1 en hebt u weer renteaftrek.

U kunt uiteraard wel extra aflossen en zo aflossen dat er na 20 jaar geen hypothecaire schuld meer is. Na elke extra aflossing wordt een nieuw aflossingsschema gemaakt. Dit aflossingsschema is noodzakelijk als u de rente (niet de aflossing) wilt blijven aftrekken. Maar in principe wordt dit schema weer op 30-jaars basis uitgerekend. Houdt u ook in de gaten hoeveel u per jaar extra boetevrij mag aflossen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, duidelijk. Ik ben 45 en heb een hypotheek van 270.000. Als ik straks 65 ben, heb ik nog 100.000 aan hypotheek staan. Vanaf dan wil ik niet meer aflossen, dat is nogal onzinnig, dan ga ik dood met een afgelost huis. Heb je niks aan zonder kinderen. Dat zou dus kunnen begrijp ik. Dan betaal ik dus rente over die 100.000 (zonder aftrek) en ik betaal EWF.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik stel de vraag omdat ik dacht dat de overheid niet aflossen VERBODEN zou hebben.
fisbel
6 jaar geleden
Nee, de overheid heeft aflossen niet verplicht gesteld. Maar hoe de bank er t.z.t. tegenover staat om niet af te lossen is een ander verhaal. U zult in overleg moeten met uw bank.

Andere antwoorden (1)

Als de bank akkoord is met het wijzigen van de hypotheek, dan kun je na 20 jaar stoppen met aflossen en dan geniet je vanaf dat moment geen rente-aftrek meer.

In principe kun je op elke willekeurig moment stoppen (mits bank akkoord is), de 30 jaar is een MAXIMUM looptijd om van rente-aftrek te kunnen genieten. Zodra aflossing niet correct verloopt of als de lening langer dan 30 jaar loopt vervalt de rente-aftrek