2e woning kopen en hypotheek?

Ik verwacht over ongeveer 5 jaar mijn huidige woning hypotheekvrij te hebben. In eerste instantie had ik het idee om dan eens te gaan kijken naar een ruimere woning en de overwaarde te gebruiken.
Nu vroeg ik me af of ik niet op mijn toekomstige woning de volledige hypotheek kan afsluiten en mijn huidige woning kan verhuren. Voor mij als ondernemer is dat dan ook een mooie pensioenvoorziening. Ik heb nu 10 jaar mijn hypotheek en verwacht met ongeveer 5 jaar dus hypotheekvrij te zijn. Heb ik dan nog recht op 15 jaar hypotheekrente aftrek op mijn volgende woning, wanneer ik mijn huidige woning verhuur?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.9K

Antwoorden (1)

U heeft zich misschien nog niet ingelezen over uw situatie t.a.v. de aftrekbare hypothecaire rente oude en nieuwe woning. Hierover is heel veel informatie op internet te lezen. U zult al heel gauw informatie vinden over de zogenaamde BIJLEENREGELING. Verwarrend is dat verschillende moeilijke termen worden gebruikt zoals eigenwoningschuld (hypotheekschuld) en eigenwoningreserve (overwaarde)

Wikipedia omschrijft de bijleenregeling als volgt: De bijleenregeling is een belastingmaatregel waarmee de Nederlandse overheid sinds 2004 de hypotheekrenteaftrek heeft ingeperkt. De bijleenregeling houdt in dat rente op een hypotheekschuld alleen aftrekbaar is voor zover die nog nodig is als men de eigenwoningreserve, meestal gelijk aan de overwaarde van de vorige eigen woning, gebruikt bij de aankoop van de nieuwe eigen woning. Als men de overwaarde voor andere doelen gebruikt en daardoor meer moet lenen is de rente op het meerdere niet aftrekbaar.

Redelijk ingewikkelde formulering als men niet goed op de hoogte is met de hierboven genoemde begrippen. Er zijn talloze rekenvoorbeelden te vinden om de overwaarde te bepalen. Vaak zijn deze rekenvoorbeelden nogal simpele voorbeelden. Want de praktijk is weerbarstiger: welke kosten mogen meegenomen worden bij verkoopkosten / aankoopkosten bijvoorbeeld. En het kan helemaal ingewikkeld worden in situaties als scheiding, nieuwe partner met eveneens een koopwoning e.d. In dit soort zaken is het vaak verstandig in het jaar van verkoop / aankoop nieuwe woning een belastingconsulent in te schakelen. En minstens voor dat ene jaar de belastingaangifte uit te besteden.

Om wat meer concreet een antwoord op uw vraag te geven, gebruik ik de rekentool bijleenregeling van de Belastingdienst. En vul die met (imaginaire) cijfers t.a.v. uw situatie in. Stel dat u over 5 jr uw woning voor € 250.000 verkoopt. U heeft uw woning hypotheekvrij. U zult verkoopkosten hebben bijvoorbeeld makelaarskosten, kosten voor het energielabel, taxatiekosten, advertentiekosten, notariskosten, doorhalen hypotheek e.d. Stel dat deze kosten € 10.000 zijn. Dan is de overwaarde € 240.00 (250K minus10 K) Zie bron 1.

U zegt echter de woning als 2e woning te willen gebruiken voor bijv. verhuur . Dan is de overwaarde in principe simpel de WOZ-waarde. Als u voor dit bedrag een nieuwe hypotheek afsluit is de rente over dit bedrag NIET aftrekbaar. De overwaarde gebruikt u immers NIET voor de aankoop van een nieuwe woning. Lees verder onder reacties.
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Misschien koopt u over 5 jaar een duurdere woning van bijvoorbeeld € 350.000 Als u dit bedrag leent, mag u slechts de rente over € 100.000 (350K minus 250K overwaarde) aftrekken. De rente over deze € 100.000 is wel voor een nieuwe termijn van 30 jaar aftrekbaar. N.B: Als u de oude hypotheek van € 250.000 nog NIET afgelost zou hebben, kan deze hypotheek (deels) meegenomen worden naar het nieuwe huis waarbij de rente dan nog voor 15 jaar aftrekbaar is (30 jaar minus 15 jaar) Dit is nog niet het hele verhaal wat betreft de overwaarde. Als u de nieuwe woning van 350K koopt zullen er ook aankoopkosten zijn zoals notariskosten voor het opstellen van de overdrachtsakte, makelaarskosten, bemiddelingskosten adviseur, taxatiekosten, bouwkundig rapport e.d.
Als deze kosten bijv. € 12.000 bedragen is de rente in dit voorbeeld over € 112.000 aftrekbaar (100K + 12K) Zie bron 3. Veel vergissingen wat betreft de eenmalige aan- en verkoopkosten worden gemaakt in: welke kosten tellen mee voor het bepalen van de overwaarde en welke kosten niet. Ook: welke kosten zijn wel aftrekbaar en welke niet. Soms worden kosten meegefinancierd, dat maakt het nog ingewikkelder. In het algemeen kan gesteld worden: De eenmalige kosten in verband met de hypotheek zijn aftrekbaar, de eenmalige kosten die gemaakt worden in verband met de aankoop van de woning zijn niet aftrekbaar. Het FNV had altijd het hulpregeltje: kosten voor de stenen zijn niet aftrekbaar, kosten voor het lenen wel. N.B: als u t.z.t. uw 2e woning verhuurd: de rente hoeft u niet als inkomen op te geven, is dus belastingvrij. Als er huurbescherming is geldt een lagere WOZ-waarde. Googel voor meer informatie op: leegwaarderatio. Lees verder bij de volgende reactie.
fisbel
6 jaar geleden
En dan nog dit: ieder heeft voor 30 jaar hypotheekrenteaftrek. Tussentijdse wijzigingen bijvoorbeeld verkoop / aankoop, woningverbetering brengen met zich mee dat vaak niet meer na te gaan is wat wel en niet aftrekbaar is en voor hoelang. De bijleenregeling heeft het er allemaal niet eenvoudiger op gemaakt. Cynici voorspellen dat tegen het eind van de 30 jaar (voor de meesten 2001 tot 2031) de hele hypotheekrenteaftrek niet meer bestaat of zo gewijzigd is dat in het oerwoud van ondoorzichtigheid (regeltjes) een grote streep gezet wordt. Het is in dit verband frappant dat de Belastingdienst vrijwel nooit navraag doet naar opgevoerde hypotheekrenteaftrek. Wat feitelijk fraude in de hand kan werken. M.a.w. de Belastingdienst loopt om de ‘hete brij’ van de hypotheekrenteaftrek heen, controleert wel op andere aftrekposten, maar hypotheekrenteaftrek: niet of nauwelijks te controleren.