kan ik als eenmansbedrijf een persoonlijke lening afsluiten en die (gedeeltelijk) gebruiken voor verbouwing van mijn bedrijfspand?

Ik heb een goedlopend eenmansbedrijf (praktijk) en wil de huidige praktijkruimte verbouwen. Hier heb ik een lening of krediet voor nodig. De rentetarieven en voorwaarden voor particulieren zijn een stuk beter dan voor zakelijk. Kan ik als persoon een lening afsluiten en die voor de verbouwing van mijn (gehuurde) bedrijfspand gebruiken? Bij een eenmansbedrijf is de persoon toch hetzelfde als het bedrijf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.6K

Antwoorden (1)

ja, voor de inkomstenbelasting geldt : een zaak die uitsluitend zakelijk wordt gebruikt, moet als zakelijk vermogen worden aangemerkt. Een zaak uitsluitend voor privégebruik, mag niet als zakelijk vermogen worden aangemerkt. De derde categorie is keuzevermogen (zakelijk en privégebruik). In jouw geval is sprake van zakelijk gebruik, zijnde de verbouwing van een bedrijfspand. Een lening die wordt aangewend om deze verbouwing te bekostigen volgt de 'keuze' van hetgeen wordt verbouwd. Financiering van iets wat volledig zakelijk is: moet als schuld op de balans worden opgenomen.