Hoeveel kan ik als beginnend ondernemer lenen bij een bank met €25.000 eigen vermogen?

Hoeveel kan ik als beginnend ondernemer ongeveer lenen bij een bank, met €25.000 eigen vermogen vanuit een investeerder (of meerdere investeerders)? Ik snap dat het van het doel afhangt, maar kunnen er indicaties geschetst worden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben niet op zoek naar persoonlijk advies, ik wil gewoon weten wat de mogelijkheden zijn

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, banken hanteren geen "indicaties". Als je als ondernemer een lening van de bank wil moet je hen een hele waslijst aan documenten aanleveren. Te beginnen met een goed ondernemingsplan. In het ene geval wil de bank je nog geen dubbeltje lenen, in het andere geval wellicht een ton. Zelfs twee gelijke kredietaanvragen kunnen een verschillend kredietbedrag opleveren, bijv. door de (hoog-risico)postcode van de ene aanvrager.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, het is natte vingerwerk... Het hangt zelfs van het moment af dat je bij de bank aanklopt hoe hoog je leenbedrag is/wordt.

Antwoorden (1)

Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je wilt doen, hoe je plannen/prognoses eruit zien, wat voor (on)zekerheden er zijn en hoe jij je bij een bank presenteerd. Echt een vaste richtijn is er niet. Al was het een aantal jaar geleden nog zo dat zonder eigen geld banken maar heel beperkt bereid waren voor het verstrekken van een financiering.
Eigen geld werkt dus sowieso in het voordeel. Tenslotte durf je als ondernemer ook risico te nemen met eigen geld, dat ziet een bank ook.

Ik weet dat een aantal jaar geleden officieus nog wel een soort vuistregel was omtrent financiering. Dacht dat dit toen was dat de gemiddelde bank max 60-70% van een investeringsbehoefte bereid was te verstrekken. Maar goed, dat was een vuistregel.

Het gaat om het geheel. Heb je ook eigen geld, zijn je plannen realistisch, wil je starten in een branch met positieve trends en vooruitzichten, ligt je financieringsbehoefte niet onevenredig hoog t.o.v. je eigen geld/middelen, dan groeit ook de bereidheid bij een bank om geld te verstrekken.

Maar op basis van een hoeveelheid eigen geld een "totaal" leenbedrag berekenen, die vlieger gaat niet op.