Heb ik wel echt recht om mijn aanvullende beurs?

mijn ouders zijn gescheiden maar ze wonen beide al weer samen met een vriend/vriendin. ik heb vorig jaar een aanvullende beurs aangevraagd en een paar maanden geleden is de aanvullende beurs van start gegaan. mijn moeder werkt niet en mijn vader half. Hun vriend en vriendin werken beiden wel veel. Ik heb van een aantal mensen gehoord dat ik nog alles zou moeten terug betalen als ze achter de huidige situatie komen. van die opmerkingen breekt mij het zweet uit. hoe zit het nou werkelijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.9K
Antoni
7 jaar geleden
Wie zijn op dit moment wettelijk gezien je ouders/verzorgers? Door de scheiding is dat misschien nog maar één van je biologische ouders. Ben je juridisch erkend door een van de nieuwe partners als kind? Ik weet niet precies welke gevolgen een scheiding heeft voor een aanvullende beurs, maar dat zijn waarschijnlijk de vragen die je eerst moet beantwoorden. Ik raad je aan contact op te nemen met de betalende organisatie, DUO, en dáár om informatie te vragen.
Antoni
7 jaar geleden
fisbel heeft inmiddels een prima antwoord gegeven mèt een bron van DUO, dus contact opnemen hoeft al niet meer! Dat gaat snel, zo!

Antwoorden (1)

Achter de huidige situatie komen? Wat bedoelt u daarmee? De hoogte van uw aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van uw (biologische) ouders. Het inkomen van twee jaar terug is bepalend voor de hoogte van deze beurs. Voor 2016 is dat dus 2014.

De scheiding van uw ouders hoeft u niet door te geven . De beëindiging van hun relatie/ scheiding verandert niets aan de hoogte van de aanvullende beurs van u. Er wordt immers gekeken naar de inkomens van de biologische of adoptiefouders. Dat blijft zo, ook als de ouders geen relatie (meer) hebben. Wat de nieuwe partners van uw vader en moeder verdienen is van geen belang voor de hoogte van uw aanvullende beurs.