Kun je een gewoon rijtjeshuis kopen met maar één vast contract?

Stel, ik wil een gewoon rijtjeshuis kopen van 2 ton. Mijn vriend heeft een vast contract en ik niet (werk wel 32 uur per week maar heb geen vast contract). Krijgen wij dan genoeg geleend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
dat moet je met een hypotheker bekijken. Het is mij wel gelukt, woning van 150.000 met 1 vast contract van 36 uur en wat spaargeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie Ritsuka:) Ben benieuwd, wil liever gewoon niet op een appartement of flat wonen. Niet dat ik me daar te goed voor voel, maar stel er komen kinderen dan hoeven we niet nog een keer te verhuizen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er kinderen komen wordt de kans dat je twee volle salarissen mee kunt nemen beduidend kleiner ; dan is het zeker slim om maar op één inkomen een hypotheek af te sluiten. Je zult de eerste niet zijn die een kind krijgt waarbij je onmogelijk kunt blijven werken, of van die de gratis oppas ineens onverwacht overlijdt.....en dan heb je pas ECHT dikke problemen. Heel wat groter dan in een flat wonen met kinderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oei, dat wist ik niet Marleen. Dank voor de tip:$ Ik zou als kinderen heb idd niet meer dan 16 uur willen werken haha dus wellicht inderdaad verstandig om dat aan de hypotheekadviseur te laten weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt er ook geheel aan wat het bruto salaris is van je vriend. Een vast contract is tegenwoordig erg belangrijk. Maar je salaris is nog veel belangrijker.
Als je maar 20.000 euro op jaarbasis verdient word een huis van 2 ton kopen erg lastig.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Is echt afhankelijk van het salaris van je vriend. En jouw inkomen word wel meegerekend. Maar niet volledig. Er zijn trouwens ook rijtjeshuizen van minder dan 2 ton. Ik woon er ook in. Was nieuwbouw. 175.000 en van een fatsoenlijk formaat. Grote woonkamer en keuken. 3 slaapkamers en een joekel van een zolder. Het schuine dak begint pas op de zolder dus geen schuine stukken op de slaapkamers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoewel hypotheekadviseurs spreken over 4,5 maal het brutosalaris, wordt door o.a. Nibud aangeraden nooit meer dan drie maal het jaarsalaris te lenen.
http://www.geldreview.nl/hypotheek/hoeveel-hypotheek-kan-ik-krijgen.htm

Antwoorden (1)

Hangt af van hoe groot huis je wilt, maar vooral hoe hoog je salaris is. Ik ken nog heel wat mensen die gewoon op één salaris (of in hun eentje) een huis gekocht hebben. Dat zijn geen huizen van vijf ton nee, gewoon beschaafde doorsnee burgermanswoningen ;-). Niks mis mee.

Tegenwoordig is het soms ook mogelijk zonder vast contact toch een hypotheek te krijgen, afhankelijk van het soort werk wat je doet en je voortuizichten op de arbeidsmarkt.

Gewoon even je licht opsteken bij de bank en wat verschillende hypotheekadviseurs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
het gaat om een huis van twee ton vriend heeft vastcontract zij niet. zie de vraag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die tijden zijn voorlopig voorbij. Maximale hypotheekrente is geen 110% meer van de aankoopwaarde. hooguit 102%, ieder jaar 1% minder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel maximale hypotheekbedrag is geen 110% meer van de aankoopwaarde. Is nog maar 102% en volgend jaar 101%.