Hoe lang blijft een oude schuld staan bij een incassobureau?

Het betreft hier een schuld (F13.000) die al 30 jaar geleden is gemaakt (onder huwelijk in GvG) en het bedrijf dat daar verantwoordelijk was is reeds lang failliet verklaard. Is nu opgelopen tot +/- €50.000 en wordt door incassobureau telkenmale weer getracht te innen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
3.4K

Antwoorden (2)

In principe blijft een schuld bestaan totdat die afbetaald is. Maar als een schuld al dertig jaar bestaat, betekent dat in de praktijk dat men je 'allang' 'vergeten' is.

Echter als je plotseling rijk zou worden, door bv. een erfenis of door het winnen van een grote geldprijs, dan kan men alsnog bij je op de stoep staan om die oude schuld alsnog te vereffenen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor deze reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@TonRijkers Je verhaal klopt niet echt, de vrager wordt zoals je kan lezen steeds door een incassobureau aangeschreven, dus daar gaat je theorie over vergeten worden. Wat wel kan gebeuren is verjaring: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61 Maar dat is hier niet het geval. Plotselinge rijkdom is helemaal geen factor.
Je schrijft "het bedrijf dat daar verantwoordelijk was is reeds lang failliet verklaard".

Na het einde van uw faillissement bent u niet automatisch schuldenvrij. Dat kan pas als er een akkoord is met uw schuldeisers. En als de rechtbank dat akkoord goedkeurt. U betaalt uw schuldeisers dan een deel van hun vordering. En de rest van de schulden wordt kwijtgescholden.

In alle andere gevallen blijven uw schulden na het einde van het faillissement bestaan. Dit betekent dat schuldeisers ook na afloop van uw faillissement geld van u kunnen blijven eisen.

Als privépersoon wilt u niet uw hele leven blijven zitten met de schulden uit het faillissement van uw bedrijf. Daarom is er de Wet Schuldsanering natuurlijke personen. Als de rechtbank u toelaat tot de regeling, dan kunt u na een saneringsperiode van 3 jaar schuldenvrij verder.

Tot die tijd blijven schulden gewoon bestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor deze reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@hubbyduke, is uw bedrijf toentertijd failliet gegaan of hebt u schulden bij een bedrijf dat reeds lang geleden failliet is gegaan?