Is het afbetalen van de studieschuld in het leenstelsel afhankelijk van het hoogte van het geleende bedrag?

In de onderstaande link staan de terugbetalingsregels. Hierin kan ik geen enkele keer de hoogte van het geleende bedrag terugvinden. De enige mogelijkheid die ikzelf kan bedenken is bij het laatste puntje: "U hoeft nooit meer dan 4% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 100% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 143%. Het maandbedrag is altijd lager dan onder de regels vanaf 2012." Hierbij zou het percentage tussen de 0-4 afhankelijk kunnen zijn van de hoogte van het geleende bedrag. Klopt dit? Zo niet, kan ik dan concluderen dat de hoogte van het geleende bedrag niet bepaalt hoeveel er afgelost wordt.

https://duo.nl/particulier/terugbetaler/een-studieschuld/overstappen-naar-de-nieuwe-regels.jsp

Toegevoegd na 46 seconden:
in de laatste zin: hoeveel er afgelost wordt per maand (of jaar)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Afhankelijk van je inkomen.
Maximaal 35 jaar (bij nieuwe stelsel).
Hoeveel rente je betaald is afhankelijk van moment van lening (hoe hoger de lening hoe meer rente (niet in %) je moet betalen.
Kortom hoe lang je aan het terugbetalen bent hangt af van, hoeveel je geleend hebt tegen welke rente (bedrag dus welke terug betaald moet worden) en je inkomen (hoeveel kun je per maand terug betalen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb mijn vraag dan niet helemaal correct gesteld, ik had moeten zeggen: "Is het maandelijkse aflosbedrag bij het afbetalen van de studieschuld in het leenstelsel afhankelijk van het geleende bedrag". Het gaat me specifiek om het maandbedrag. Overigens zijn de percentages rente sinds de invoering van het leenstelsel erg laag zijn. Wanneer je in 2014 voor het laatst geld hebt ontvangen van DUO ben je 01-01-2015 begonnen met aflossen en heb je voor de komende 5 jaar een rentepercentage van 0,12%, als je per 01-01-2016 met aflossen bent begonnen is dit percentage 0,01%. Naar mijn mening zijn deze getallen te verwaarlozen zijn.

Antwoorden (1)

Ja, je hebt in het nieuwe stelsel 35 jaar de tijd om je studieschuld terug te betalen. Je spreid deze studieschuld dus uit, maar als het bedrag dat je leent omhoog gaat zul je ook meer per maand moeten bijbetalen.
Ik weet niet precies wat de formule is die hier achter schuilt, maar die heb je eigenlijk ook niet nodig. Het duo heeft een website opgezet waarop je heel netjes kan berekenen hoeveel je per maand zou moeten terugbetalen bij het x geleende bedrag.
Op deze manier ben ik er ook achter gekomen hoeveel ik moet betalen (zie link).

Als je trouwens geen moeite hebt met het lenen van hoge bedragen, kan ik je aanraden om gewoon maximaal te lenen. Als je 1000 euro per maand leent tegen de in 2016 vastgelegde 0.01 % rente, dan maak je nog winst als je het op een spaarrekening zet. Dan moet je wel echt van het geld afblijven - maar het is niet verkeerd om extra geld achter de hand te hebben mocht je in het buitenland willen gaan studeren. Gebruik je het niet, dan kun je het gewoon 1:1 weer aflossen.
Ik schrok eerst enorm van het leenstelsel, maar eigenlijk is het best goed geregeld zo voor ons.

Toegevoegd na 5 minuten:
Link toegevoegd

Zijn trouwens nog een hoop andere rekenhulpen online te vinden.
Gewoon een bedrag invullen, en hoe lang je denkt bezig te zijn met terug te betalen.