wat is het verschil tussen borg staan en iets in onderpand hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Lenen
4.8K

Antwoorden (4)

Als iemand iets niet kan betalen doet óf degene die borg staat dat óf het onderpand wordt verkocht zodat iemand toch zijn geld krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Borg betekent: onderpand, garantie, zekerheidstelling. Het dient om zekerheid te geven dat een belofte zal worden waargemaakt. Die zekerheid wordt in de uitdrukking "borg staan" gebruikt om te vertellen dat een persoon ervoor instaat. Vergelijkbaar met een getuige of peet(-ouder, -oom, -tante).

Onderpand heeft feitelijk dezelfde betekenis als borg. Maar wanneer je iets in onderpand geeft of hebt, dan betreft dat een (onroerende) zaak en geen persoon. Door het huis of het kostbare juweel ervoor in ruil te laten dienen wordt zekerheid gegeven dat de schuld terug zal worden afbetaald.
8 jaar geleden
Als je geld leent van een bank en je hebt een onderpand, dan kan de bank, als je de lening niet meer kan betalen, beslag leggen op het onderpand. Om zo alsnog het geleende geld terug te krijgen.

Als er iemand borg staat, zal de bank het geld bij die persoon gaan halen, wanneer jij zelf de lening niet meer kan betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een onderpand is iets dat je tijdelijk aan iemand geeft, die iets aan jou uitleent. Het onderpand is zo een soort zekerheid dat diegene ook zijn geld van jou terugkrijgt. Zou je namelijk niet terugbetalen, dan heeft diegene altijd het onderpand in handen dat hij/zij dan verkopen kan om toch in elk geval zijn/haar geld terug te hebben.

Wanneer je voor iemand garant staat, hoef je niets in onderpand te geven. Je belooft alleen plechtig om in te staan voor iemand die geld wil lenen. De schuldeiser kan dan op jou terugvallen als die ander, waar jij je garant voor stelt, niet betaalt.