Betalen YouTubers belasting?

YouTube wordt door sommige tegenwoordig als baan gezien. Betalen YouTubers zoals Enzo Knol en Theumas belasting aan de belastingdienst?

Toegevoegd na 1 minuut:
Bekende (Nederlandse) YouTubers krijgen tegenwoordig betaalt door YouTube.

8 jaar geleden
in: Lenen
5.5K

Het beste antwoord

Dit geld wat ze krijgen zijn ook inkomsten, en als ik het goed begrepen heb is dat in sommige gevallen (ruim) genoeg om van te leven, dus ja, bekende YouTubers die inkomsten genereren met hun YouTube videos moeten dit ook gewoon meenemen in hun aangiftes en inkomstenbelasting betalen. Als ze dat niet zouden doen zou het immers zwartwerken zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus YouTubers hebben een arbeidsovereenkomst met Google? Niet alle inkomsten worden namelijk als loon gezien. Sterker nog: niet ieder inkomen wordt belast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais Nee dat zegt de antwoorder toch niet. Youtubers zijn ZZP'ers of zullen zich in moeten gaan schrijven, als ze willen blijven verdienen zonder dat de belasting erachteraan gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen loon. De enige die over loon praat ben jij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Waar ik op doel is dat met veel woorden een vraag met 'ja' beantwoorden wat mij betreft nogal karig is, ook al is het juist.
Het zal in dit geval om inkomen uit het buitenland of resultaat overige werkzaamheden betreffen, maar daar lees ik in dit antwoord niets over terug. Bovendien doet de antwoordgever overkomen alsof je alleen belasting moet betalen wanneer je van je inkomsten op YouTube kan leven. Kortom: ik mis de onderbouwing.
tinus1969
8 jaar geleden
@Rabelais; het antwoord is wat rommelig maar correct ('bekende YouTubers die inkomsten genereren met hun YouTube videos moeten dit ook gewoon meenemen in hun aangiftes en inkomstenbelasting betalen'), en ik lees niet dat het alleen maar om veel inkomen moet gaan, onderbouwing is verder niet nodig want basaal principe belastingrecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Ik beweer ook niet dat het antwoord onjuist is, daarom geen min.
Een nadere uiteenzetting van het hoe en waarom ontbreekt, daarom ook geen plus.