zitten er gevolgen aan als je stufi door laat lopen als je niet studeert?

Ik zit met een vraag. ik ben begin dit jaar begonnen met een opleiding alleen ben ik hier in maart mee gestopt. echter ontvang ik nog wel mijn stufi door. wat zijn de gevolgen als ik dit door laat lopen tot eind 2014? ik ga dan waarscheinlijk weer een studie volgen of een jaar fulltime werken. Ik heb dit door laten lopen omdat ik op me zelf woon en op het moment een baan heb waar ik slechts 12 uur per week kan werken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
1.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Eén forse boete en terug betalen.

Antwoorden (3)

Ja, je moet een boete betalen. Je ontvangt nu stufi terwijl je er geen recht op hebt.
Als je stopt met een opleiding, moet je dit gelijk aangeven en je OV stop zetten.
Het ontvangen bedrag moet je terubetalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor OV zonder dat je er recht op hebt was de boete eerst 36 euro per halve maand of zo dacht ik. Weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat tikt al lekker aan.
En omdat je al een lange tijd ontvangt zonder dat je er recht op hebt, moet je zeer waarschijnlijk een boete betalen bovenop het bedrag dat je terug moet betalen (met bijkomende rente als je het in termijnen betaald).

Ga er dus maar zo snel mogelijk achteraan, want de kosten lopen elke dag op.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
komt dit niet boven op mijn studieschuld? of is dit een aparte terugbetaling? en hoelang mag je hier over doen
Ritsuka
9 jaar geleden
Bel ze hierover, ik ben niet bekend met de details ervan. Dit veranderd ook nog wel eens.
De boete die je krijgt als je de studiefinanciering laat doorlopen betreft het niet stopzetten van het OV-reisproduct (de OV-kaart) Vanaf 2012 bedraagt deze boete € 97 per 15 dagen (was € 68 per 15 dagen) Daarnaast moet uiteraard de basis en/of aanvullende beurs van de maanden dat je niet studeerde worden terugbetaald.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het terugbetalen van het OV-reisproduct met een betalingsregeling is mogelijk. De afbetaling is minimaal € 45 per maand. Verdere gegevens zijn in de bron te vinden (nummer 2)

Toegevoegd na 18 minuten:
De zaak ligt anders als je de betalingen van het collegegeld hebt laten doorlopen. Er wordt weliswaar niet meer gestudeerd, maar van terugbetaling verkregen studiefinanciering is dan geen sprake.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
komt de het geld wat ik heb ontvangen boven op mijn studieschuld ?
fisbel
9 jaar geleden
Ja. De studieschuld moet sowieso worden terugbetaald. En ook het reisproduct in de maanden dat je niet studeerde.
Ik heb destijds al een boete gekregen omdat ik mijn ov jaarkaart niet tijdig ingeleverd heb, (dan heb ik het over 2000, destijds nog) dus ja, als je studiefinanciering door laat lopen terwijl je niet meer studeert hoef je je niet af te vragen of je terug moet betalen, maar de vraag is wanneer.

En dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten als je dan ineens die brief krijgt...
(ik kreeg hem op vrijdag, ik dacht, ha, ik heb lekker weekend en niks krijgt mijn goede humeur kapot.... Nou, echt wel dat ik die vrijdag een ongeloofelijke baaldag had)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik weet dat ik het ontvangen stufi moet terugbetalen. maar komt dit bedrag boven op mijn studieschuld die ik al heb waar je een paar jaar over mag doen om dit terug te betalen. mijn ov heb ik nooit geactiveerd. als ik inlog op mijn duo staat dat ik het reisproduckt nog moet activeren. ik heb dus nog geen gebruik gemaakt van mijn ov.