Kun je aangifte doen als iemand je niet terug betaald?

Een oude kennis heeft geld geleend en dit staat zwart op wit. Echter wil zij niet terugbetalen na conflict. Het bedraagt een relatief groot bedrag, mag ik nu aangifte doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
18.4K

Antwoorden (3)

Ik denk dat een deurwaarder of incassobureau een beter instrument is. Als dat niet helpt kun je altijd nog vervolgstappen overwegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet enkel een oplossing bij een zakelijke overeenkomst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij niet, ik ken een stel (uit elkaar) van wie de één van de ander geld eist via de deurwaarder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee hoor, particulieren kunnen ook een `zakelijke`overeenkomst hebben. Het staat op papier!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit mag en is een goede manier om je geld terug te krijgen +.
Er is sprake van een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis. Je hebt verschillende opties. Je dient dan wel een advocaat in te schakelen als je het geld via de rechter terug wilt halen. De vraag is of die kosten in verhouding staan met het geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is zeker de moeite waard. Een bezoek aan het bureau is dus niet nodig.
ronron1212
10 jaar geleden
Nee de politie doet hier niets mee. Het is geen diefstal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen advocaat nodig, tenzij het terug te betalen bedrag boven de 25.000 euro is. Onder dat bedrag gaat dit gewoon via de kantonrechter, waar je zelfstandig heen kan.
Aangifte werkt niet want hier is geen sprake van een strafbaar feit. Het is een burgerrechtelijke (civiele)zaak. Er is een overeenkomst van geldlening gesloten. Omdat het een oude kennis is ligt het voor de hand er over te praten. Werkt dat niet, dan moet je in gebreke stellen ( per aangetekende brief) en sommeren het bedrag voor een bepaalde datum aan je terug te geven. Neem een redelijke termijn, 30 dagen is keurig. Is er na die tijd niets gebeurd, dan is je kennis in gebreke en dan kan je je tot een deurwaarder wenden en die helpt je verder met de incasso, eventueel via de kantonrechter.