Kan het,dat je de sleutels van een koopwoning krijgt maar dat de lening nog niet goedgekeurd is?

"We hebben dus dinsdag de sleutel gekregen van onze nieuwe woning,maar moeten nog een bericht krijgen als onze lening is goedgekeurd(nu 3weken aan het wachen),kan dit wel,want we willen nu natuurlijk beginnen met een aantal werken,maar stel dat de lening niet goedgekeurd word,dan is toch alles vr nx! Zij zeiden dat het allemaal wel in orde zou zijn maar ja,je wilt het tch liever zwart op wit! Zouden we beginnen met de werken of niet? Het is nu ook ng een week solden natuurlijk!! :)

(PS:het is een sociale woonwijk)"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien staat er wel een clausule in de overeenkomst dat als de financiering niet rond komt u het huis huurt in plaats van koopt.

Antwoorden (4)

Je krijgt de sleutel van je koophuis pas als de acte bij de notaris is gepasseerd. Daarvoor moet de lening zijn goed gekeud en de bank de notaris op de hoogte hebben gebracht van het akkoord. Je moet dus altijd bij een notaris worden uitgenodigd om je sleutels te krijgen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet. Als de eigenaar je de sleutel wil geven kan dat wanneer hij wil. Alleen is het verstandig dit pas te doen na het passeren alle aktes.
Het komt mij heel vreemd voor. Ben je bij de notaris geweest? Dat lijkt mij niet als de lening nog niet is goedgekeurd.
Als je bij de notaris hebt getekend en een leveringsakte of akte van levering hebt ben je (pas) formeel eigenaar voor zover ik weet.
Bij de notaris moet je normaliter 2 akten ondertekenen: de akte van levering en de hypotheekakte.
Als je nog niet bij de notaris bent geweest staat er nog niks vast en zou ik zéker niet beginnen met klussen (ik zou zelfs uit het huis blijven, het is officieel niet van jullie).

Succes met alles en met klussen (straks ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja we vinden dit ook heel vreemd! We zijn dus dinsdag met de hele groep die dus in die wijk iets gekocht heeft,en is de sleutel dus overhandicht met al de papieren en uitleg erbij,maar bij de notaris zijn we dus ng niet moeten gaan en op de goedkeuring van de lening zijn we dus nu aant wachte!! Wat heel vervelend is!! Maar morge bel ik hier dus zowieso vr! Bedankt vr je reactie!
Antwoord is eenvoudig en je geeft het zelf: ja het kan. Zoals de antwoordgevers hierboven echter al aangevenis het niet gebruikelijk. Je hebt nu feitelijk het bezit van de woning zonder dat je het eigendom hebt of er huur voor betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar wou duidelijkheid niet dat we in de maling genomen worden snap je! Dus het beste is van er dan nog niet in te werken!! Wel heel vreemd dat we dn de sleutel krygen dat wil eigenlijk tch zegge dat het wel inorde is!! Het zit wel zo dat is dus allemaal via sociale wong dus de lening en alles ook via hun..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als zowel de lening verstrekker als de verkoper de zelfde sociale woningbouwvereniging is, mag je aannemen dat het goed zit. Hiermee scheppen ze namelijk bij jullie verwachtingen op basis waarvan jullie kosten gaan maken. Dat betekent dat je , mocht het toch niet doorgaan, je een prima stok hebt om mee te slaan.
Als ik je reactie bij een ander antwoord begrijp gaat het over de oplevering in een nieuwbouwwijk. Waarschijnlijk ben je dan met de aannemer door het huis gegaan voor de oplevering. En dan zijn de financiën ook al geregeld omdat je in verschillende termijnen betaald hebt. Ik denk dat je dan gewoon aan de gang kunt.

Koop je gewoon een bestaande woning, dan zou ik wachten tot de overdracht bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt een sociale nieuwbouwwoning en we zijn er inderdaad met de aannemer door geweest! Maar we hebben dus gwn een beetje schrik dat stel je voor dt de lening tch niet goedgekeurd wordt :S Terwijl de aannemer zei dat we mogen beginnen met de aansluiting vn water ook enzo..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar bij nieuwbouw is het zo dag je de aannemer in termijnen betaald. Dus je moet hem al betaald hebben (behalve het deel dat je achteraf betaald omdat dat onderpand is voor het eventueel herstel van zaken die bij de oplevering zijn geconstateerd). Dus je moet al een hypotheek hebben. Dus over welke lening gaat het hier dan nog?