Wat is het verschil tussen verpanden en verkopen?

Gezien bij Pawn Kings ofzo. Hier hadden ze het over verpanden en ik weet echt niet wat het is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
17.5K

Antwoorden (6)

Verpanden is het uitgeven van een voorwerp of zelfs vastgoed voor een lening. De waarde van het voorwerp zou dan gelijk moeten staan aan de waarde die de lening heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verpanden krijg je ene lager bedrag voor je eigendom maar kan je dit binnen een bepaalde tijd terug kopen tegen een hogere prijs (soort lening met onderpand). Als je het niet komt ophalen dan verkoopt diegene aan wie je het verpand hebt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je iets verkoopt, dan ben je het kwijt.
als je iets verpand, dan verkoop je het met recht op terugkoop binnen een zekere tijd.
je betaalt dan wel meer dan je hebt gekregen.
12 jaar geleden
Bij verpanden krijg je geld van het pandhuis die daar een voorwerp van jou voor als onderpand in bewaring neemt.
Als je het pandgeld terugbetaalt dan krijg je het voorwerp weer in jouw bezit.
Als je niet binnen een afgesproken tijd het geld terugbetaalt dan heeft het pandhuis het recht om het voorwerp aan iemand anders te verkopen.
Het bedrag dat je voor een onderpand kunt lenen is altijd lager dan de waarde van het voorwerp omdat het pandhuis niet het risico wil lopen om minder geld te vangen als jij het voorwerp niet zelf terugkoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verpanden is het geven (als pandgever) van zekerheid (pandrecht) wat kan via roerende zaken (tv, bankstel ed) en/of onroerende zaken (bijv huis) op af te sluiten leningen waarmee degene die de lening heeft gegeven en pandhouder is zekerheid heeft dat de lening geheel (of ten dele) kan worden terugbetaald. Er is een groot verschil tussen roerende zaken waar het kortlopend is, je het eigendom na de vastgestelde termijn verliest conform een opgesteld contract en de waarde hoger ligt dan de lening of onroerende zaken waar de looptijd lang is en het eigendom juridisch / notarieel is vastgelegd en altijd behouden blijft tenzij je niet meer betaald voor de lening. De zekerheid wordt bij een huis daarnaast ook vaak gegeven met een levensverzekering als de lening meer is dan bijvoorbeeld 50% van de waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verpanden houdt in dat u geld kunt lenen in ruil voor bijvoorbeeld sieraden of horloges. U biedt uw goederen aan als onderpand aan een pandhuis in ruil voor geld. Het verschil tussen verpanden en verkopen is dat u bij verpanding eigenaar blijft van de goederen.