Lening tijdens samenlevingscontract. Wie draait ervoor op?

Mijn partner en ik willen een samenlevingscontract aangaan. Daarbij is het ook noodzakelijk dat er een lening wordt afgesloten. Zij wilt deze op mijn naam afsluiten (aangezien BKR haar registratie na 5 jaar nog niet heeft verwijderd). In het samenlevingscontract wilt zij dus zichzelf als hoofdverantwoordelijke voor de lening laten vastleggen, zodat als we ooit uit elkaar gaan, ik niet voor die lening opdraai. Maar kan dit wel? Ik verleen in feite mijn naam voor de lening. Zij geeft aan dat als dit in het samenlevingscontract staat dat zij ervoor opdraait, de lening op haar naam komt te staan ipv mijn naam. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het noodzakelijk om een lening af te sluiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorstart eigen bedrijf, investering in een apparaat voor het werk.
Rieneke1
12 jaar geleden
ben benieuwd naar het antwoord.
als je getrouwd bent kan je contracten opstellen zoveel je wil, maar je blijft beiden hoofdelijk aansprakelijk.

Het beste antwoord

Maak een afspraak bij de notaris. Dit bewijst haar al jouw goede wil. Vraag de notaris dan of hiertoe een mogelijkheid bestaat en hij is degene die jullie dan kan zeggen of jij werkelijk dan niet aansprakelijk voor de lening zal worden gesteld. Hij kent de regels en die zijn voor hem bindend. Een notaris zal en mag je nooit fout voorlichten. Bij GV ben je daar nooit echt zeker van.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik kan even niet volgen wat je precies bedoelt, want voor een samenlevingscontract is het niet noodzakelijk om een lening af te sluiten.

Je gaat voor dat samenlevingscontract naar een notaris neem ik aan, vraag die om advies. Normaal wordt in het samenlevingscontract de lening niet geregeld, dit gebeurt in een afzonderlijk op te maken akte van onderhandse geldlening.
12 jaar geleden
Wat is een samenlevingscontract?

Een samenlevingscontract of samenlevingsovereenkomst is een schriftelijke overeenkomst waarin u afspraken maakt over zaken die met het samenwonen te maken hebben.
Afspraken in samenlevingscontract

U kunt bijvoorbeeld afspraken maken over:

de financiële bijdrage in de kosten van elkaars levensonderhoud;
de verdeling van de kosten van de huishouding;
het gebruik van bankrekeningen;
de verdeling van de bezittingen bij beëindiging van de relatie;
afspraken over alles wat met de woning te maken heeft;
een verblijvingsbeding.
Samenlevingscontract opstellen

U kunt samen een samenlevingscontract maken. Het is verstandig om een officiële overeenkomst te sluiten bij de notaris. Een notarieel samenlevingscontract kan soms als voorwaarde gesteld worden om in aanmerking te komen voor bepaalde regelingen, bijvoorbeeld partnerpensioenregelingen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Aan het opstellen van een notariële akte zijn kosten verbonden. De kosten kunnen per notaris verschillen.

Samenlevingsovereenkomst
Als je samenwoont met een samenlevingsovereenkomst is er weinig verschil. In de overeenkomst staat dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen schulden, met uitzondering van de schulden die ontstaan vanwege de kosten van gemeenschappelijke huishouding. (huur, water, electra etc.) Uiteraard zijn jullie beide wel aansprakelijk als jullie samen tekenen voor een lening, net als in elke andere woonsituatie.Dus in uw geval uzelf daar u de lening aangaat.
Als u samenwoont en uit elkaar gaat, is het van belang of u een samenlevingscontract hebt. In het samenlevingscontract hebt u misschien afgesproken dat leningen ook na het einde van de relatie gezamenlijk bezit zijn. Als u niet beschikt over een samenlevingscontract, bent u niet verantwoordelijk voor de leningen van uw partner.

Let op: als u hebt meegetekend voor een lening of doorlopend krediet van uw partner, bent u samen verantwoordelijk voor de terugbetaling. Hierbij is het niet van belang of u wel of niet een samenlevingscontract hebt.
groet